Kaapverdië

11 januari 2022

Na twee jaar tickets kopen voor vluchten die gecanceld werden, (Bangkok,  Gambia, Bangkok) heeft Tui eindelijk een ticket in de aanbieding naar Kaapverdië.  Uiteraard is een negatieve pcr-test nodig, maar die laat ik met plezier afnemen op maandag.  Dinsdag komt al het verlossende antwoord dat ik negatief ben. Ik word op dinsdagavond afgezet in Berchem station door Floris, omdat de vlucht vertrekt om 5 voor 6 's morgens...ik neem de trein van 23.25u om 25 minuten later te arriveren in Brussel Nationaal.  Nog een paar uur te gaan dus...

Ik had gedacht dat Brussel Nationaal ook 's nachts een bruisende luchthaven zou zijn,  maar niets is minder  waar. Geen kat te zien na middernacht.  Ik zet me dus ergens op een stoel van een verder leeg terras en probeer toch wat te slapen.  Mijn wekker staat op 5 voor 5.

Rond half vier passeer ik langs de veiligheidscontrole en de douane.  Slapen lukt niet echt. Vanaf 10 over vijf wordt er geboard in de Boeing 737-8. De vrouwelijke kapitein meldt dat de vlucht 5u en drie kwart zal  duren zodat we omstreeks kwart voor twaalf Belgische tijd zullen arriveren, plaatselijke tijd kwart voor tien. In realiteit zal het iets langer duren en landen we om 5 over 10 plaatselijke tijd..

Op de luchthaven staat een afvaardiging van Tui klaar om iedereen met een pakketreis de bus te wijzen. Heel wat reizigers boekten via "de blauwe vogel ". Ik vraag de prijs van de taxi,  10 euro, afgedingd naar 7 (maar 3 euro fooi gegeven). Ik vertel naar een hotel In het centrum dat via Booking.com 25 euro + 3 euro tax per nacht kost, maar ter plaatse het dubbel. Geraak toch gesteld voor de Booking prijs. De eerste kamer had geen warm water, dus direct verhuisd naar een andere…

Daarna wat euro's gaan wisselen in escudos en naar het strand…

Weinig volk, maar het is ook nog vroeg, nog geen 12uur.

Google translate komt al van pas voor een omelete com  presunto…

Ezels lopen hier blijkbaar in het wild en de chauffeurs zijn heel voorzichtig als ze die aan de rand van de weg zien staan...

In de namiddag verken ik de ’stad’, eigenlijk is het meer een dorp,  en bezoek ik de pittoreske haven.  Hier zijn ook een paar deftige restaurants met prijzen vergelijkbaar met onze brasserie. Covid maatregelen worden overal uitgebreid geafficheerd, maar blijkbaar niet zo denderend opgevolgd. Je ziet wel wat maskers in het straatbeeld,  maar het bedienend personeel in het restaurant heeft het masker aan de arm hangen bij voorbeeld.  Het hotel heeft dan weer een  gesofisticeerde temperatuurmeter die, denk ik, dient om de temperatuur van het voorhoofd te meten. De receptionist gebiedt mij echter om er met mijn hand voor te zwaaien: 34°. Ik denk niet dat hier ooit iemand verhoging heeft.

In het restaurant van de haven bestel ik spaghetti met kreeft (vlees is hier maar in beperkte mate te verkrijgen) maar bij gebrek aan kreeft worden het langoustines.  Te veel ui in het gerecht,  naar mijn smaak.

Het is al donker als ik het hotel terug op zoek, in de plaats van één dagtocht,  lijken het er twee. Blijkbaar verkeerd afgeslagen.  Gelukkig zet Sygic me terug op de juiste weg... Rond 10u (12u in België) gaan slapen,  het was een lange dag.

Donderdag 13 januari

Rond half negen wakker. Tijd voor bovenstaand verslag ( er is maar op beperkte plaatsen wifi) en de krant...

De hele dag doe ik aan sightseeing en probeer intussen een ticket (per boot of vliegtuig) naar Sal te versieren,  maar alles is gesloten.  Morgen opnieuw proberen.  Misschien is het hier een feestdag. Zag ook veel kinderen op straat,  zou dus wel eens kunnen.  Er zijn slechtere plaatsen om je dag onnuttig door te brengen...

Vrijdag 14 januari

Gisteren weer op tijd in bed. Door Corona sluiten cafés rond 22u. Ook veel toeristen zijn er hier niet.  Ga dus vandaag op zoek naar ticket. De veerboot vaart niet elke dag en op de dagen dat hij normaal wel vaart, kan het slechte weer ervoor zorgen dat hij toch niet vaart. Gelukkig heb ik nog wat tijd...

Dank aan de volgers voor de leuke berichten ...

Het éérste reisbureau dat ik binnen ga verkoopt alleen vliegtuigtickets,  130 euro voor 75km, mét nog een tussenstop.  Ga dus maar op zoek naar een bureau dat boottickets verkoopt.  Gelukkig is de stad vrij klein, dus veel dagtochten zijn niet nodig.  Eerstvolgende boot is op zondag op de middag. Twee uur van tevoren aanwezig zijn, kostprijs 1401 escudos.  12,7 euro.  Dat kan nog wel. Boek dus twee nachten bij in het hotel.

De volgende twee dagen zal het hier op de blog waarschijnlijk stil zijn,  tenzij er nog wereldschokkende dingen te vertellen zijn. Ik hoop alvast dat het weer op zondag niet te onstuimig is, zodat de trip kan doorgaan.

Zaterdag 15 januari

Ben vanmorgen nog eens het dorp|stadje ingelopen,  maar nu met fototoestel.  In feite doet Boa Vista buiten de kleur van een deel van de bevolking en wat vegetatie helemaal niet aan landen als Kenia, Gambia,  Ghana etc. denken.  De huisvesting, samenstelling van de grond, zelfs de geur is helemaal anders. (Lees: afwezigheid van kruiden..)

Het is duidelijk dat hier zeker niet de wieg van de mensheid heeft gestaan. Tweede helft van de 15de eeuw ontdekt en lang maar een paar duizend inwoners gehad.  In 2010 nog maar 10000.

De oudste gebouwen dateren van de Portugese koloniale tijd (dikwijls verkommerd) en nadien werd er vooral gebouwd ten behoeve van de toeristen. Nog veel open ruimte en onafgewerkte gebouwen. Chiquere hotels vind je een eindje van het dorp vandaan.

Ik mis eigenlijk wel die typische Afrikaanse sfeer. En hoewel de mensen over het algemeen vriendelijk zijn, is dit op het Afrikaanse continent toch nog een categorie hoger.

Ben benieuwd wat het morgen in Sal zal zijn...