Laos 2022 deel 2

21 oktober 2022 - Vientiane, Laos

Donderdag 20 oktober

Gisteren een Australiër ontmoet die met een Thaise (die bovendien verstaanbaar Engels sprak)  gehuwd is. Ze hebben me wat tips gegeven om gemakkelijk Laos binnen te komen.  Eerst: ga dollars halen om de grens over te komen, wisselkantoor Superrich Currency Exchange. Inreisvisum kost tussen de 20 en 40 dollar, afhankelijk van het land waaruit je komt. Neem geen tuktuk naar het centrum van Vientiane , maar neem de bus voor de ongeveer 25km naar de hoofdstad.  Neem ook geen tuktuk om de 1,7km lange brug over te komen,  maar neem de bus voor 20baht. Zorg voor een pasfoto (heb ik meestal mee als ik een grens met visaverplichting over moet) Buiten de mooie boulevard is er in Nongkhai niet veel te beleven.

De kamer in het hotel/bungalow waar ik zit voor twee nachten heeft geen ramen (wel bescherming tegende muggen). Het was nogal druk buiten vannacht en vanmorgen,  had oorstopjes kunnen gebruiken. Voor de rest wel een zeer mooie omgeving. De drukte was van de hotelmensen en -gasten zelf. Zal nog wel kansen krijgen om slaap in te halen, denk ik.

Heb net ontbeten en de krant gelezen en zal eens op zoek gaan naar het wisselkantoor.  700m volgens Maps.me. (gedetailleerder en duidelijkere offline routeplanner dan Sygic). Normale dagwisselkoers euro tegen dollar:  1 euro = 0.98 dollar. Ben benieuwd hoeveel dollar ik ga krijgen voor 150 euro.

Laotiaanse Kip kan ik sowieso niet kopen (of verkopen) buiten Laos.  Koers is de laatste twee jaar met 40% gezakt.  Daarom worden handelaars in Laos liever in Dollar of Baht betaald dan in Kip. Het grootste biljet is 100.000 Kip en dat is nu 5,9 euro waard. (Toen ik vertrok nog 6).

Ik kreeg 144 dollar voor mijn 150 euro. 2 cent per euro minder dan de officiële koers.  Valt nog mee. Alleen hadden ze geen kleine coupures en men schijnt aan de grens nooit wisselgeld te hebben.  Zal dus in Baht betalen, waarschijnlijk tegen een zeer slechte wisselkoers... Maar dat is voor morgen. Ik wandel over de plaatselijke overdekte markt.  Veel te koop tegen erg lage prijzen... tuktukkers staan aan de uitgang te wachten om mensen met vele aankopen thuis te brengen.

Ik eet fried noodles with chicken, maar de noodles zijn wat te breed en groot naar mijn goesting, maar honger is de beste saus zegt men...hoewel, honger heb ik nog steeds niet.. omstreeks half elf zoek ik mijn bed op. Morgen eindelijk in Laos. Waar dat weet ik nog niet.  Nog geen hotel geboekt..

Vrijdag 21 oktober

Iets na 11 vertrek ik met een tuktuk naar de brug die Thailand met Laos verbindt. Een tiental minuten later ben ik er al en na paspoortcontrole koop ik een ticket voor de bus die me anderhalve km verder zal brengen. Waarschijnlijk is er dan voorlopig geen internetverkeer meer... dat blijkt een vergissing.  AIS werkt zelfs in Vientiane blijkt later.. eindelijk in Laos 2.5 jaar na initiële datum...

De buschauffeur houdt zich aan de snelheid.  Ik vermoed dat de bus ook niet veel sneller kan.  Moet mijn ticket nog betalen, maar heb nog geen geld gewisseld.  De hoogste prijs die ik in de bus zie hangen is 12000. Ik denk dus 12000 Kip. Officieel gewisseld in Baht zou het 26.51 zijn. De bevallige busdame rekent er 40 aan. Ik geef er 100 en krijg 28000 Kip terug...kan ongeveer kloppen...

Op het eindstation word ik weer aangeklampt door mensen die me met tuktuk naar mijn hotel willen brengen. Ik maak duidelijk dat ik eerst een biertje wil en word gelijk meegetroond naar een winkeltje met koud bier in de aanbieding voor 10.000 Kip. Daarna probeer ik de tuktukker een prijs te laten zeggen voor de trip naar mijn hotel. Hij verstaat er geen woord van. Kent het hotel ook niet, maar blijkbaar wel de straat.   Ook Google translate wordt niet begrepen. Gebarentaal dan maar.  Ik steek een briefje van 100 Baht op en krijg direct een akkoord. In de straat aangekomen vraagt hij nog eens naar de naam van het hotel, maar ik zie dat het schuin tegenover onze stopplaats gelegen is.  De deskbediende spreekt wat Engels en Frans en ik vertel hem dat ik twee nachten wil blijven. Hij brengt me naar een kamer op de tweede verdieping.  Zoals in elke kamer die ik al gezien heb sinds mijn vertrek uit België is de vloer van de badkamer nat. Ofwel van de douche die niet afgeschermd is ofwel ( zoals in dit geval) een lekkende kraan van de toiletdouche. Toiletpapier is in deze landen geen standaarditem, maar zo'n douche werkt ook wel.  Alleen spijtig dat ze er geen droger bij plaatsen. (Toch zeker niet in de budgethotels die ik frequenteer. ) ik zie dat er hiernaast blijkbaar een reisagent zit. Zal daar morgen eens gaan horen hoe ik in Luang Prabang geraak. Maar zal zeker ook eens nakijken wat ik zeker in Vientiane moet gezien hebben.

Ze rijden hier terug aan de rechterkant van de weg. Ook dat is even aanpassen bij het oversteken..

Heb mijn 37ste land toegevoegd aan bezochte landen in Reislogger 😎😀.

Ben daarnet een blokje om geweest.  Een mens gaat hier niet van honger omkomen. De ene eetgelegenheid naast de andere. Ook een zeer uitgebreide avondmarkt met heel veel kramen die hetzelfde verkopen. Heel veel 'merk'kleding handtassen, portefeuilles Gucci, YSL, Calvin Klein en dergelijke meer.  Ik wilde een ceintuur kopen, maar daar werd een kwart miljoen Kip voor gevraagd.  Bijna 15 euro vond ik wat overdreven.

We zijn in het jaar 2565... men gebruikt hier dikwijls de boeddhistische jaartelling, vandaar.  Hiernaast is een kapper. Ga morgen mijn baard laten fatsoeneren of afscheren als er niet te veel volk zit. Dan Vientiane verkennen per tuktuk denk ik.  Zou zondag of maandag met de Chinese TVG naar Luang Prabang willen. Tickets zijn niet online te koop, alleen in het station.  Treinreis van 2u ipv 8u bus. 11 maand geleden kostten de tickets hiervoor 11 euro in tweede klasse en 18 euro in eerste. Lijn is nog niet zo lang open, maar zou in de toekomst uitgebreid worden tot aan de Chinese grens.

Zaterdag 22 oktober.

Kamer is gisterenavond en -nacht zowat ondergelopen. Douchekop bleef water geven ook als de kraan dicht stond  en om een of andere reden kon dit niet weg,  heb die douchekop dan in de wasbak gelegd, maar die afvoer lekte ook. Heb hem dan in het toilet proberen hangen,maar dat was erg onhandig. Heb hem dan ergens in de nacht rechtstreeks in de afvoer van de douche gelegd en dat leek de oplossing. In ieder geval voorlopig. 's Morgens was er terug water in de slaapkamer,  heb bij het ontbijt dan maar de receptie verwittigd. Ze zouden er naar laten kijken. Weet echt niet waar dat vocht nog vandaan kon komen...

Ontbijt: eitjes met rundvlees (spek hadden ze niet) en spijtig genoeg was het vlees met heel wat ajuin. Alles gebakken op hete plaat zoals je ze ook wel eens bij de Chinees tegenkomt.  Daarna krant gelezen en mijn was weggedaan. 1,5 kilo tegen 15000 Kip (bijna 1 euro). Morgen om half tien klaar.

Deze voormiddag ook naar de kapper geweest en mijn baard laten scheren. Eerst met tondeuse,  dan met klassiek scheermes. Zie er nu wel lichtjes anders uit. Kappen 3 euro, scheren 1.5.

In het hotel geven ze 460 Kip voor een Baht, terwijl de officiële koers 455 is (gisteren nog maar 452, devalueert blijkbaar elke dag nog.) Geeft aan hoe graag ze een meer stabiele munt willen ontvangen.

Vroeg na mijn avondmaal een whiskey aan de kokkin/ serveuse van het hotel. Had ze niet maar ze toverde wel een waterflesje uit  haar kist met ijsblokjes met daarin een donkerbruine vloeistof die ik dan maar in de plaats moest drinken. Smaakte naar brandy  met een vleugje koffie. Heb in de buurt dan ook een fles likeur gekocht en zal haar dat morgen geven...

Zondag 23 oktober

Ontbijt (weeral, ik kweek hier slechte gewoontes) terug eitjes met rundvlees, maar op mijn uitdrukkelijk verzoek zonder ui. Geen ui te bekennen, wel een overdaad aan look. Mijn flesje met likeur wou de dame niet aannemen, maar we zouden er vanavond samen eentje van drinken, zo werd afgesproken.

Gisterenavond nog eens over de markt gelopen en de 'merk'artikelen eens van wat dichterbij bekeken. In vele gevallen zat er een 'fout' in de schrijfwijze of het logo van de bekende merken.

Heb ook het Mekong Riverside Park bezocht.  Kermis en eettentjes over een geschatte afstand van 2km.  Ik vermoed dat er 1000 man kon tafelen en dat er geen 100 waren.

Heb gisteren nog geen tuktuk genomen om Vientiane te verkennen, maar wel eens gekeken op internet wat je zoal kan beleven in de hoofdstad van Laos. Voor een halve dag citytour betaal je gemakkelijk 50 dollar. De belangrijkste zaken zijn Patuxai en Pha That Luang, naast de avondmarkt en het Mekong Riverside Park met het standbeeld van King Chao Anouvong die Laos bewaakt tegen een inval van de Thai. Deze laatste zag ik ook gisterenavond, mooi verlicht. Er kunnen ook offers voor gebracht worden en deze kan je er vlak voor kopen aan twee quasi identieke kramen. Een gebruik dat je zowel in Afrika als Azië veel tegenkomt.  De concurrentie staat gewoon naast elkaar met identiek dezelfde producten ...

De helft van de bezienswaardigheid heb ik dus al gehad. De andere helft is voor vandaag.

Ik was van plan vandaag ook per tuktuk naar het station te rijden, maar dat ligt op 13km, wat net iets te ver is voor een tuktuk. Ik zal morgen maar op goed geluk naar daar rijden in de hoop nog een ticket voor dezelfde dag te scoren op de hogesnelheidstrein naar Luang Prabang van 15u05.

Heb ook mijn was afgehaald.

Rond de middag vraag ik aan een tuktukker naar de prijs om me naar en van de twee overblijvende bezienswaardigheden te brengen. Omgerekend een kleine 12 euro. Ik ga de discussie niet aan, maar ik mag in een taxi met airco stappen. Zeker zo handig, want het is 34°buiten. De moeite waard.  Je ziet het resultaat wel bij de foto's.

Ben bij valavond naar een hotel in de buurt gegaan waar je vanaf de 10de verdieping de zonsondergang over de Mekong kan meemaken..

Een mooi schouwspel.  Zonsondergang is hier om twintig voor zes. In België is het dan nog maar twintig voor één als ik goed kan tellen...

Ik eet in het hotel waarschijnlijk ribbekens die op de bbq werden klaargemaakt.  Ze zijn er al sinds deze voormiddag mee bezig en ik denk dat er max tien personen zijn van komen eten, buiten de werknemers van het hotel.  Hoe ze er aan uit komen is me een raadsel.... de groenten krijgen ze terug en de vetrandjes worden ten zeerste geapprecieerd door de hond van hier tegenover...😁😁

Die heeft de afgelopen dagen al meer van mijn bord meegegeten en kent me al goed...

Maandag 24 oktober
Mijn laatste nacht in Vientiane zit erop. Ik ontbijt nog in het hotel en neem een taxi naar het station, een klein half uurtje rijden. Ik arriveer om 11u aan een immens gebouw dat....tot half twee gesloten is. Zelfs de loketten voor ticketverkoop zijn dan pas open. Omdat ais hier blijkbaar niet meer operationeel is, heb ik geen internet.  Het verbaast me dat er aan zo'n groot station geen free WiFi is. Misschien binnen, maar dat zal ik dus maar later weten.

Voor de rest hebben de Chinezen niet op een Kip gekeken,  lijkt me.
Om half twee gaat de ticketverkoop open. Gelukkig heb ik nog net voldoende Kip voor het ticket van de trein van 5 over 3.  242000 Kip (14,25 euro)kost het ticket voor een twee uur durende reis in een tgv) minder dan wat de taxi naar hier vroeg (maar ik betaalde minder ;-) ). Blijkbaar nemen ze hier geen Baht, dollars of euro's aan. Bij de securitycheck moet ik ook door een metaaldetector en die piept nogal, ook de manuele check met de staaf piept, maar ik mag toch zonder verdere uitleg passeren.
Heb nog een uur te wachten in de enorme vertrekhal. Ook hier geen free internet, ook mijn Thaise ais provider geeft niet thuis. Ik hoop dat hij dat wel doet in Luang Prabang,  zo niet zal ik daar een Laotiaans simkaartje moeten kopen...
Chinese stiptheid: hoewel de trein al om 14u in het station staat wordt de boarding aangekondigd om 14.45u. Stipt op dat uur gaan de deuren open en ook stipt op het voorziene uur vertrekt de trein.
Aankondigingen op de trein ook in het Engels,  nu weet ik tenminste ook wat er gaande is.  Een mondmasker wordt ten zeerste aangeraden en ook consequent door bijna iedereen gedragen.  Volgens mijn routeplanner zouden we 360km moeten afleggen.
Om 5 voor half vier staan we stil. De reden heb ik niet verstaan, het Engels  was blijkbaar niet meer zo goed, de vorige boodschappen waren zeker vooraf opgenomen,  maar deze stop is waarschijnlijk onvoorzien zodat de treinbegeleidster haar beste  Engels moet boven halen en dat is niet zo best verstaanbaar.  10 minuten later zijn we weer op weg. Er is ons terwijl we stilstonden een trein gekruis. Misschien was dat de reden ( niet overal een dubbel spoor...) halverwege maken we een tussenstop in Vangvien.
Hoe meer we naar het noorden komen, hoe meer de natuur lijkt op de Ardennen en hoe meer tunnels we moeten nemen.
We arriveren toch op tijd in Luang Prabang.  Mooi station. Een tuktukker spreekt me aan in ik ga in op zijn aanbod me voor 100 Baht aan het hotel af te zetten. Hij vraagt me wel nog een tiental minuten te wachten en wil met mijn koffertje in zijn tuktuk vertrekken om nog wat volk te ronselen. Maar zo werkt dat niet... koffer uit tuktuk en ik zal wel wachten,  heb gezien dat ze in een stalletje koud bier verkopen.  Inderdaad is hij na een tiental minuten terug met de hele wagen volgeladen. Mag dan naast hem plaats nemen...
Rond half zeven komen we aan in het hotel (zag onderweg nog een slang de straat oversteken...) mooie kamer en proper sanitair,  dat was ook al wel een tijdje geleden....  internet is nog een uitdaging, maar we blijven proberen. Ga toch op zoek moeten naar een simkaartje,  want ais blijkt hier geen bereik te hebben...
Ik ben hier nog maar een uur en heb al meer buitenlanders gezien dan allochtonen.  Denk dat deze streek wreed toeristisch moet zijn...

Ga eten in de buurt en maak kennis met de ober. Zal me morgenavond een rondleiding geven. Weet niet wat ik ervan moet verwachten. Ze hebben hier Chivas tegen 5 euro per glas, daar heb je 2 maaltijden voor... voor de gelegenheid reken ik maar even in Belgische prijzen en dan valt een glas whisky nog mee.

Dinsdag 25 oktober

Ontbijt is inbegrepen in de kamerprijs en geeft keuze uit verschillende eiergerechten. Daarna boek ik online een daguitstap voor morgen.  Vaart op de Mekong, watervallen en grotten en tussendoor nog een dorpsbezoek. Het hotel waar ik verblijf staat niet tussen de mogelijke ophaalpunten...na wat zoekwerk is het dichtstbijzijnde 300m verder. Zal het straks eens gaan verkennen. Ga vanmiddag ook eens kijken naar Timeless, een bar/restaurant gerund door de broer van Phi, een vriend van Nicky.
Ben een paar uur zoet geweest met het vinden van Timeless.  Zowel Sygic als Maps.me stuurden me naar een bepaalde plaats waar ik de bar/restaurant niet vond. Terug naar het hotel en een foto gedownload van het etablissement. Terug naar die plaats en foto laten zien. Niettemin ik volgens de gps 20m ervandaan moest zijn, herkende niemand de foto. Pas toen ik Google Maps opende werd me een nieuwe plaats aangegeven.  Bleek dat de zaak al meer dan één jaar verhuisd was. Eenmaal gevonden vroeg ik naar Phuong die op de winkel van zijn schoonouders aan het passen was naast de eigen zaak. We hebben heel de namiddag samen doorgebracht.  Hij heeft me op een toer met de scooter meegenomen en ik heb in zijn zaak stoofvlees met frieten gegeten. Prima klaargemaakt.  Hij heeft me ook de opstapplaats van mijn trip morgen laten zien... Het was zeer aangenaam.  Hoop dat hij ook eens naar België terug kan komen.  Zijn ouders en zus wonen er tenslotte nog.

Morgen dus een daguitstap.  Ik ga op tijd slapen. De ober van gisteren heb ik niet meer gezien, maar er bestaat blijkbaar ook iets als een Laotiaans uur. Twee uur na het afgesproken uur vind ik toch iets te laat....

Heb van Phuong een paar ideeën gekregen voor de verdere reis. Zal zien hoe het uitkomt, maar het leek me wel zinnig .