Laos deel 3

26 oktober 2022 - Sang Ha, Laos

Woensdag 26 oktober

Wekker loopt om half acht af, zodat ik tijdig aan het sanctuary hotel ben waar ik om twintig over acht opgepikt wordt door een airconditioned van voor 14 personen die al één hotelstop heeft gedaan (1 persoon aanwezig) en nu aan de volgende hotels begint. Tenminste dat dacht ik. Na 5 minuten worden we verzocht in een kleinere van plaats te nemen waarin al 4 personen zitten. Er komen er nog twee bij.  Er wordt al direct uitgelegd dat  de volgorde van bezoeken zal gewijzigd worden.  Er waren twee keuzemogelijkheden en waarschijnlijk kozen de meeste anderen voor de andere. Mij maakt het niet uit...na nog twee pick-ups zit het busje vrij vol en rijden we naar de boot die ons in een uur of twee naar de grotten zal brengen.  Volgens Phuong zijn ze niet echt spectaculair omdat er al heel wat beelden uit verdwenen zijn...
Thin is onze gids en geeft heel wat uitleg.
Koffie en thee zijn vrij verkrijgbaar. De boot was vroeger een vrachtschip voor veevervoer. Vandaag zijn de toeristen het vee....de kapitein heeft geen enkel metertje ter beschikking.
We passeren typische dorpjes en viskwekerijen voor we een eerste keer halt houden bij een dorp waar de bewoners leven van het stoken van whisky op basis van rijst. Ook een eilandje met een tempel waarin 7 monniken wonen. Ze gaan elke morgen met de boot naar het dorp om eten te gaan halen.
Omstreeks half elf komen we aan bij het whiskydorp, waar ze ook leven van landbouw als er geen toeristen zijn. We proeven er de rode en witte wijn 15° en de whisky 55°. Bij terugkomst op de boot wordt er water en bananenchips rondgedeeld...om 11u zijn we er alweer weg...een flesje whisky van 100ml rijker en een kleine twee euro armer...
Daarna bezoeken we twee grotten eentje beneden en eentje 260 trappen hoger. Geen van beide inderdaad spectaculair, maar de trip over de Mekong ernaartoe is wel heel  mooi. Stroomopwaarts varen we tegen 11 per uur, stroomafwaarts 19....rond half een leggen we voor de laatste keer aan voor de lunch in buffetvorm. Mooi uitzicht op de Mekong.  Beneden aan de rivier wassen ze olifanten...er is zelfs Wi-Fi dus zet ik dit al online met wat foto's...

De watervallen waren wel echt de moeite waard.  We verbleven er ongeveer anderhalf uur.  Waarna we terug in de van stapten om de zonsondergang over de Mekong nog eens mee te maken.  Toen we vertrokken regende het een beetje, maar de gids rekent erop dat het opklaart....nog 21 km tot centrum Luang Prabang.
We stoppen aan een tempel die, na weer wat trappen, een mooi uitzicht biedt over de Mekong.  De zon is niet voor 100 procent van de partij, maar het uitzicht is best mooi. Het is er ook heel rustig...

Rond 18u zijn we terug aan het vertrekpunt en ga ik nog iets eten...

Donderdag 27 oktober

Laat opgestaan en op internet gezocht naar de uren van de Chinese trein naar Vang Vieng, want naar het schijnt circuleren er ook verouderde versies. Lijkt te kloppen want de uren die ik had, komen niet meer helemaal overeen met deze die ingaan vanaf juli 2022. Bij mijn zoektocht stoot ik ook op een firma die een ticket kan regelen tegen een commissie van 20 dollar.  Dat moet goedkoper kunnen en ik neem rechtstreeks contact met een ticketservice op 600m van het hotel.  Ze gaan proberen me een ticket voor morgen 13.30, 18.30 als tweede optie ( allebei de Chinese trein) of 16u als derde optie een tragere trein.  Ze gaan me verwittigen via Whatsapp.  Commissie: 130.000 Kip zijnde 7.5 euro. Een tuktuk naar en van het treinstation vandaag had me meer gekost én ik was er een paar uur zoet mee geweest.
Voor de rest zal het een rustige dag worden.  Heb Phuong gisteren voorgesteld om vanavond samen iets te gaan eten, maar hij moest nog met Dao overleggen en zou me vandaag nog iets laten weten. In ieder geval is dit mijn laatste dag in Luang Prabang en zal ik morgen in Vang Vieng zijn om van daaruit door  te gaan naar Udon Thani, terug in Thailand.

Daarna ga ik nog eens langs bij Phuong om te zien wat de verdere plannen zijn...

We gaan dus samen op stap.  Woody, een Belg die hier ook verblijft, komt ons vervoegen en we eten samen nog iets achteraf.  Daarna nog een uurtje massage en ik ben helemaal klaar voor de nacht.  Alleen heb ik nog steeds geen nieuws van mijn ticket voor morgen en het is inmiddels toch al 10 uur. Zal voor morgenvroeg zijn vermoed ik.

Vrijdag 28 oktober

Gisterenavond toch nog een WhatsApp gekregen. 22.46u. Er werd een treinticket gekocht voor de trein van 16.16u. Men haalt me op om 15u. Of deze trip inbegrepen is in de prijs, is niet duidelijk.  Af te wachten dus. Ik maak van de gelegenheid gebruik wat bij te lezen en alvast een kamer te boeken in Vang Vieng.

Om vijf voor drie staat de minivan al voor de deur.  De ticketverkoper is nog 55000 Kip komen terugbetalen omdat hij geen ticket voor de snelste trein kon bemachtigen . Vraagt wel naar een goede review op internet.  Zal dat zeker geven.
 Ik zal er dus een half uur langer over doen. Er zit al wat volk in de van en we stoppen nog eenmaal. Er moet nog iemand bij.
Om half vier zijn we weeral in het station. Geen extra kosten voor het vervoer....Ook hier het nodige gepiep bij de veiligheidscheck zonder dat er verder gevolg wordt aan gegeven.  Om vier uur mogen we inchecken en anderhalf uur later zouden we in Vang Vieng moeten zijn. Hoewel ik een kaartje heb voor wagon 4, word ik in wagon 5 gezet.  Plaats wordt aangewezen, maar is uiteraard niet deze die op mijn kaartje staat.  Heb 4 plaatsen  voor mij alleen..
Om 20 voor 5 de droge mededelingen: ladies and gentlemen: the train  has temporally stopped now'....
10 minuten later zijn we weer op weg nadat een trein uit de andere richting ons kruiste. We komen om het voorziene uur aan en nemen met een 5-tal anderen  een tuktuk naar het centrum.  De tuktukker rijdt mijn hotel gezwind voorbij en zet eerst de anderen af. Dan moet ik met de gps naast hem komen zitten, want hij kent het niet. Rond half zeven toch gearriveerd...tijd om iets te gaan eten...

Het hotel geeft geen eten (meer) en men stuurt me op een dagtocht die ik volgens hen zeker moet aankunnen...weet nog niet of ik straks dat eind ook nog te voet ga teruggaan..
Ik eet fried rice with seefood aan een eetstalletje dat ook tafels heeft staan. Men zegt me eerst fried rice met ribbekens voor, maar een attente dame ziet het en voor Ik eraan kan beginnen, verhuist de schotel naar de tafel achter mij. ..Heb mijn eten alsnog gekregen.

Zaterdag 29 oktober

Gisterenavond was er een feest in de buurt van het hotel.  De diskjockey had een 'boomcar' bij. (Dit lijkt me standaard te zijn, hoewel ik het maar eenmaal gezien heb, heb ook maar een feest gezien) Dwz dat de dansmuziek uit een auto kwam, zij het wel een volledig gepimpte.  Toch tot een uur of vier bezig geweest. En meer dan 90 decibels...
Eén van de grote problemen in Laos, maar ook dikwijls in Thailand is dat de stoelen zelden of nooit een kussen hebben en dat je na 10 minuten al pijn begint te krijgen aan de onderkant.  Genieten van het eten wordt dan moeilijk...
Heb intussen ook hetzelfde hotel als vorige week geboekt in Vientiane omdat het blijkbaar niet ver ligt van de Belgian club (een sportclub!) waar ik de Belgische consul, Jean-Marie, een bekende van Phuong zou kunnen ontmoeten.  Zou memorabel moeten worden. Met de directieven die Phuong mij stuurt, lijkt de club niet ver van mijn vorig hotel in Vientiane te liggen.  Ik boek het dus gelijk terug voor 2 nachten.  Daarna terug naar Thailand, Udon Thani waar ik een vlucht naar Phuket zal proberen te versieren...
Ik eet in het centrum van het stadje en op de terugweg laat ik ook nog een manicure doen. Een kwartier max. Knippen en velletjes verwijderen met hetzelfde tangetje. Daarna nog wat bijvijlen en de nagelboord proper maken. 2 euro in totaal... hier is duidelijk geoefend op snelheid. Het resultaat zou misschien niet aan de standaarden van Denise Grésiac beantwoorden, maar ik ben wel blij dat de nagels weer proper zijn. Ik merk dat in mijn verslag een paar fouten zitten in de tijdslijn.  Waarschijnlijk omdat ik met twee toestellen zaken online zet.. hopelijk kan je een beetje volgen.  Nu tijd voor een siësta...

Zondag 30 oktober

Buiten het  hotel in Vientiane had ik gisteren ook vervoer naar de hoofdstad geregeld. Met een minivan zou ik er in tweeëneenhalf uur moeten zijn. Omdat de pick-up pas om 13u is, heb ik heel wat tijd om het uitgebreide ontbijt te verorberen en een vlucht van Udon Thani naar Phuket te regelen. Moet alleen nog een vervoermiddel van Vientiane naar Udon Thani zien te scoren, maar dat zal voor morgen zijn. Heb dinsdag tot 18.25u om er op de luchthaven te geraken. Heb gelijk ook maar een hotel op Phuket vastgelegd..

Zondagnamiddag
We worden bijna een half uur te laat opgepikt aan het hotel met een tuktuk. Die stopt nog een paar keer tot hij meer dan vol zit.  Een eindje verderop mag een deel van de gasten waaronder ikzelf overstappen in  een van zodat we met 16 mannen en vrouwen op weg kunnen naar de hoofdstad.  We nemen de nieuwe snelweg, aangelegd door... de Chinezen die in ruil 30 jaar tol mogen heffen, maar hem ook moeten onderhouden. Er rijdt weinig verkeer op. De tweeëneenhalf uur voorziene reistijd wordt zo met een uur ingekort.  Het telaatkomen werd zo al ingecalculeerd..
Dus komen we ruim op tijd aan en ik heb ook het geluk dat de stopplaats van de van 400m van mijn hotel is. Spaart weeral een tuktuk uit.  Daarenboven is de Belgian club ook binnen de afstand van een dagtocht, heen én weer! Zal daar subiet eens gaan zien.  Heb in Rainbowhotel een kamer op de eerste verdieping gekregen. Ook hier zit er ergens een lek in de wasbakafvoer. Zal misschien eigen zijn aan dit hotel: aparte waterbeleving..😁😁

Ik heb de Belgian club gevonden. (350m van het hotel) Je geraakt er niet zomaar binnen . Ijzeren hekken en bewaker. Lift naar de tweede verdieping...heel veel soorten Belgisch bieren en internationale sterke dranken. Stoofvlees en vol au vent met frietjes staan op de menukaart. De consul krijg ik niet direct te zien..hij is zowel consul voor België als voor Nederland, zo lees ik aan de pancartes aan de ingang. Veel volk is er niet, alleen personeel, denk ik. Een Chimay Blue kost net geen 6 euro.  Voor van zo ver geïmporteerd te zijn, valt dit nog best mee... ik hou het bij een Loatiaans biertje..

De consul krijg ik ook verder naar niet te zien, maar ik laat een berichtje achter met mijn telefoonnummer en krijg dezelfde avond nog antwoord.  We spreken af maandag om 19u.