Laos deel 4

5 november 2022 - Bangkok, Thailand

Maandag 31 oktober

Maandag wasdag. Breng alles naar de laundry waar het morgen klaar zal zijn. Zit nu op een plaatsje in de schaduw tegenover 7! bankautomaten naast elkaar. Ben daarnet wat inkopen gaan doen.  Vooral papieren zakdoekjes en pepermuntjes.  Heb een paar dagen geleden blijkbaar een ferme verkoudheid opgelopen, waarschijnlijk via de airco in een van de minivans die veel te hoog (of moet men hier zeggen 'te laag') stond.  De eerste dagen veel hoesten, maar nu een loopneus.  De meeste zakdoeken zijn bij de wasserij, dus. Pepermuntjes omdat de keel nog wel kriebelt.

Ik wandel naar de plaats waar ik gisteren uit de minivan van Vang Vieng stapte om te weten te komen of er van daaruit ook busjes naar Udon Thani vertrekken, maar dat is niet het geval. Moet ergens nabij de ochtendmarkt zijn.

Ik zoek een plaats met stoelen met kussens voor één ijskoffie.  Een straatverkoopster komt langs met hangmatten tegen 2 euro per stuk.  Ik hoop dat ze nog in mijn koffertje past...

Heb via Google Maps de ochtendmarkt en het busstation gevonden. Een dikke kilometer van het hotel.  Zal dus tuktukken worden.

Afhankelijk van de busmaatschappij zal de reis tussen 2 en 4 uur duren. Dus als ik in de voormiddag vertrek, ben ik zeker op tijd, zelfs met wat oponthoud aan de grens... zou ten laatste om 18u in de luchthaven moeten zijn voor mijn vlucht om 19.25u.

Bijna elke tuktukker is hier ook drugsdealer (marihuana/hasj) en pooier (pussy) en ik die dacht dat beide toch wel illegaal waren in Laos...ben er dan ook maar niet op ingegaan😎😎.

Om 7u bezoek ik de Belgische consul in zijn priveclub. Er zitten nog een paar Belgen.  Ik krijg een rondleiding langs zwembad, squashveld en vergaderruimte.  Interessante man met leuke verhalen...

Dinsdag 1 november

Was is afgehaald.

Ik wacht tevergeefs op de krant tot ik besef dat het een vrije  dag is in België. Ik krijg het ontbijt aangeboden van de kokkin (speciale croques/sandwiches met heel wat tussen), waarna ik uitcheck en een tuktuk naar het central busstation neem. De bus naar Udon Thani is 10 minuten geleden vertrokken, maar de conducteur van een bus die net vertrekt, zegt dat ik meekan tot aan de immigratie.  Doen we dan maar.... het lijkt een oude bus, maar de airco doet het, zelfs iets te goed voor mij. De conducteur komt ontvangen, geeft een ticket van 8000 Kip en vraagt er 12000.

Halve euro of 70 cent, zal de zaak niet maken, zeker. Het is een omnibus.

Om half twaalf zijn we al aan de vriendschapsbrug en vervul ik alle formaliteiten op een half uurtje, busrit over de brug inbegrepen  ..

Nu op zoek naar vervoer naar Udon Thani. Volgens routeplanner op 54 km.  Prijzen starten van 900 Baht maar ik geraak weg voor 500 samen met twee Thaise (denk ik toch) in een gewone auto. Stuur rechts is weer even wennen. Heb intussen ook een mail gekregen van hotel in Phuket dat het personeel er om 6u weg is en dat ik een self check in zal moeten doen.  Er zouden directieven aan de ingang liggen. Ik vermoed er pas om een uur of 10 te arriveren.

Onderweg wordt er 8 liter benzine getankt tegen 300 Baht.

Goed op tijd in de luchthaven.  Men vraagt 3u op voorhand aanwezig te zijn, maar inchecken kan zo vroeg nog niet. Het is binnen zo fris dat ik maar een jas aan trek.

Twee uur van tevoren mogen we wel inchecken en een klein half uur voor vertrek kunnen we boarden.

De vlucht landt op tijd, maar dan zitten we nog een kleine 40km van waar het hotel staat.  Gelukkig zijn de minivans goed georganiseerd en koop ik een ticket voor 180 Baht.  Na een 10 minuten wachten, zit het wagentje vol en zijn we weg. Intussen is het 5 voor 10...

Na 10 minuten iedereen uit het busje en in het reisbureau gaan vertellen naar welk hotel je wil. Blijkbaar iedereen naar een ander en de meest zuinige route moet berekend worden, vermoed ik...

Het is ook de ideale manier om een hotelkamer te verpatsen aan hen die er nog geen hadden.  Kost allemaal samen toch een klein half uur.

Na weer tien minuten wisselen we van chauffeur, die op zijn beurt de route moet bestuderen.  Zal blij zijn als ik om middernacht mijn bed zie. Eten zal er ook niet meer inzitten, denk ik. Morgen dan maar dubbel...

Woensdag 2 november

Het was half twaalf voor ik op de hotelkamer aankwam. Proper, maar klein en geen raam naar buiten.  Maar als je slaapt, zie je dat niet, en voor 12 euro per nacht ben je al blij dat je een bed hebt. Mijn eerste werk vandaag: eten. Daarna naar Patong beach. Je kan er jetskiën, parasailen, windsurfen.... heel sportief allemaal.  Ik hou het bij wandelen en iets drinken. Da's al vermoeiend genoeg...

Er wordt op elke straathoek reclame gemaakt voor boottochtjes naar een paar eilanden. Zal het straks eens van wat dichterbij bekijken, maar ik vrees dat het vooral toeristenvallen zijn, lees: vrij veel geld voor weinig in de plaats.

Aan de taal te horen, zijn er hier heel wat Russen.  Zelfs de verkopers van zonnecrème, zonnebrillen, strandlakens en nog veel meer spreken zelfs een paar woorden Russisch.  Er wordt heel wat aangeboden, maar gelukkig niet te opdringerig.  Toch begint het op den duur te vervelen.

Namiddag siësta en daarna in het oosters restaurant scampi met look en peper en rijst.  Daarna naar een Halloweenfeestje op de hoek van de straat...

De tuktukken zijn hier versie 2.0. Modernere bestelwagentjes achterkant omgebouwd: open met klank-en lichtinstallatie. Er rijden er hier veel van rond...

Donderdag 3 november

Het feestje van gisteravond stelde niet veel voor. Gewoon een reden om mensen te lokken om iets (of veel) te drinken. Missie geslaagd,  zeker?

Rond middernacht hield ik het voor bekeken.  Ga vandaag een dagje strand doen, relaxen. Kijken naar hardwerkende sporters en het mooie volk.

Eerst een ontbijt: omelet op witte rijst. Daarna de kamer verlengen, die kleinste op de vijfde verdieping is niet meer vrij, maar een iets grotere wel, kost dan ook 50 Baht per nacht meer, maar... is op de first floor, wat hier gelijk staat aan het gelijkvloers...scheelt weer heel wat trappen.

Heb gisteren ook de dagtrips eens van wat dichterbij bekeken. Ziet er nogal vermoeiend uit . Ik hou het voorlopig nog in beraad..

Ik Google naar een terugvlucht op een deftig uur naar Bangkok op 5 november.  Boek er eentje op zaterdag om 20 over 1. Kost me 40euro. Moet nu alleen nog een busje zien te regelen naar de luchthaven...

Strand tot een uur of drie, daarna siësta.  (Wordt een gewoonte...) Daarna naar een nabijgelegen restaurant.  Bestel zelfs twee gerechten.  Ze hebben veel verse vis, zelfs in aquaria. Er zit wel wat volk...

Daarna vliegen we het nachtleven in. De drukbezochte straat naar Patong beach kom je niet door zonder minstens 50 keer aangesproken te worden voor de meest diverse activiteiten.  Ik ga tot halverwege de straat en keer dan terug op mijn stappen,  zonder ook maar op een voorstel tot pingpongshow ( zoek maar eens op) of thaiboxing of gogodancing, tattooshop (heb even getwijfeld:-) ) of happy hour te zijn ingegaan. Ik stop in het begin van de straat en ga een zaak binnen, nu ja, binnen, aan drie kanten open met straatzicht. Ze hebben prima livemuziek van ABBA over Queen, en chivas.  Ik lig vrij laat (vroeg) in mijn bed...

Vrijdag 4 november

Pas rond tien uur opgestaan en gaan ontbijten. Daarna vervoer geregeld naar de luchthaven,  morgen om kwart over negen word ik  opgehaald aan het hotel. Het verbaast me dat ze het kennen. Low budget, 14 kamers, maar heel netjes... Bij het checken naar mijn vlucht van morgen, vind ik er geen enkel spoor van terug. Geen mail, geen betaling via visa, niets. Is er iets misgegaan?  Geen idee. Ik probeer de luchtvaartmaatschappij (Thai Vietjet Air) telefonisch te bereiken,  maar beide nummers zijn niet in gebruik. Ik stuur een mail, maar ze antwoorden volgens de site maar binnen 6 tot 8 uur. Zonder boekingnummer kan ik echt niet verder... volgens het motto: beter safe than sorry, boek ik een nieuwe vlucht, 13.20 volzet, wordt 20.25. Als die van 13.20 toch zou in orde zijn,  des te beter maar ik heb tenminste een back-up.  Gemoedsrust mag iets kosten, in dit geval 27 euro.

Ik ontmoette aan het hotel iemand die wilde inchecken,  maar de receptioniste/kamermeisje was blijkbaar niet in de buurt.  Heb zijn gerief dan maar voorlopig in mijn kamer gezet. Hij sprak redelijk Engels,  maar de vraag naar zijn land van herkomst werd een beetje ontweken.  Doorvragen leerde dat hij Russisch was. Bij het terug ophalen van de bagage, toch een beetje dieper op de situatie ingegaan. Hij was van plan al zeker een half jaar in zuidoost Azië te blijven (rondreis),  gelet op de situatie in zijn eigen land. Kan hem geen ongelijk geven...

Rond half drie is het tijd voor mijn siësta...vanavond laatste avond in Phuket... zal het maar rustig houden...

Zaterdag 5 november

Heb het gisteren dus rustig gehouden. Mijn wekker loopt om half negen af en een kwartier vroeger dan voorzien wordt er op de deur geklopt.  De taxi is er al. Voormalig racepiloot, denk ik, omdat hij het traject waarvoor anderhalf uur voorzien is, aflegt in net geen uur tijd. Dat maakt dat ik ruim op tijd op de luchthaven ben. Kranten lezen... rond half twaalf kan ik inchecken en blijkt dat mijn naam toch op de vlucht van 13.20u staat. Bij inchecken kreeg ik nog gate 4 toegewezen, maar later verandert die in 6. Om 10 voor een zit ik al op het vliegtuig dat op het voorziene uur vertrekt voor een vlucht van een uur en 10 minuten.  Voorspoedige vlucht.  Bij aankomst een wachtrij voor een treinmuntje... max. 10 minuutjes...7 stations verder overstappen op bst, ken ik nog van vorige keren  😁.

Iets na vijf ben ik ingecheckt en ga op zoek naar een restaurant.  Niet moeilijk want ik zit in de buurt van een paar weken geleden en ken het daar al een beetje.  De noodles vallen tegen: veel te breed en niet genoeg gebakken...ik vis er de kip wel tussenuit.  Na een uitje naar soi Cowboy, een van de bekende uitgaansbuurten in deze regio, maak ik op de terugweg naar het hotel kennis met een Australiër die hier woont en werkt. Het wordt laat...

Zondag 6 november

Het is laat als ik opsta. Bijna middag. Ik zal er een lazy sunday afternoon van maken...

Mijn 'vaste' restaurant is gesloten op zondag.  Dan ga ik ernaast wel iets eten; fish&chips. Je kan hier bijna in elke zaak iets te eten krijgen...

Gisteren, en eigenlijk andere dagen ook: cannabis lijkt hier helemaal gelegaliseerd want overal openlijk te koop. Ik hou het wel bij mijn sigaren...😎

Gisteren ook gemerkt.  Als er geen altaar in de buurt is, wordt een boom, of zelfs een stuk muur als alternatief gebruikt.  Men offert eraan, vraagt de zegen over een fles drank en giet die dan gedeeltelijk uit over de dorpel van de zaak en de handen van het personeel.  De rest drinkt men dan wel op...

Maandag 7 november

De vakantie loopt op haar laatste benen. Ik doe de laatste keer de was naar een laundry service.  Zo  heb ik proper goed om mee thuis te komen. Gisteravond soi 8 ontdekt.  Per toeval, ligt zowat achter de hoek van het hotel, maar de doorgang ligt wat verborgen.  Is ook een shortcut naar de Bts en de avondmarkt.

Heb het hotel bijgeboekt tot donderdag.  Raar, het is iets goedkoper via Booking.com en toch moeten ze daar commissie op betalen.  De juffrouw kon me niet uitleggen hoe dat kwam.  Heb vanmorgen een stevig ontbijt gegeten in de Irish pub. Vanavond terug naar het  normale restaurant.  Moet terug wat gewicht bijkomen....

Dinsdag 8 november

Gisteren geluierd in soi 8. 's avonds de markt bezocht en wat balpennen gekocht...Vanmiddag pas uit mijn bed. Heb eens gegoogeld naar dingen die je moet gezien hebben in Bangkok, maar die heb ik vroeger allemaal al bezocht.  Ga dus mijn dagen doorbrengen met wat lezen en spelletjes op de tablet spelen en mensen kijken vanuit de café.

's avonds is er het Loi Krathongfeest.  Ik zet hier de uitleg die ik vond op Wikipedia.  Wel leuk...

Het festival begint in de avond als er een volle maan is (en vaak ook de avonden ervoor en erna). Mensen gaan dan naar de oevers van vijvers, kanalen, meren, rivieren en zelfs de zee om hun krathong naar het water te brengen. De kaars en de wierookstaafjes worden aangestoken en dan wordt de krathong te water gelaten.

Men gelooft dat hoe langer de kaars blijft branden des te beter je geluk is in het komende jaar. Ook laten de Thaise paren vaak hun krathongs samen te water. Hoe langer ze dicht bij elkaar blijven, des te langer en mooier de relatie tussen de samenlevenden heet te zijn. Sommige paren smokkelen door hun krathongs met een klein touwtje te verbinden.

Ook wordt in de meeste provincies buiten Bangkok siervuurwerk afgestoken en worden er papieren ballonnen met een kaars eronder opgelaten. Deze Thaise lampionnen, Khom Loi of Khom Fai genaamd, kunnen een sterrenhemel creëren met duizenden lichtpuntjes. Doordat deze ballonnen vaak een zelfgemaakt product zijn, storten ze weleens neer en kunnen soms aanzienlijke schade veroorzaken als ze bv. elektriciteitsdraden of transformators raken, daarom zijn de ballonnen in Bangkok verboden. Ook op het water zijn er duizenden kleine en grote vaartuigjes te zien tijdens het Loi Krathong festival.

Hier hebben ze gewoon een opblaasbaar zwembad geplaatst waarin ze de sierstukjes laten drijven met wierook en kaarsje....

De meeste vrouwen zijn ook in traditionele klederdracht, maar ik heb de indruk dat dit nogal breed geïnterpreteerd wordt...

Woensdag 9 november

De laatste volledige dag in Bangkok.  Ik maak er een rustige dag van...geen nieuws is dan goed nieuws, zeker.

Donderdag 10 november

Ik sta vrij laat op. Het wordt sowieso een lange dag.  Bij het ontbijt lees ik de krant. Ik neem mijn tijd om ook nog wat scrabblespelletjes te voltooien en neem de tbs skytrain en daarna de gewone trein naar de luchthaven.  Mijn vlucht vetrekt pas op de 11de om 00.30u. Heb dus nog tijd genoegen.  Op de luchthaven is er een zaal met 13 verschillende streetfoodkramen.  Ik eet er mijn laatste Thai noodles met chicken en sojasauce.  Bij de veiligheid piept de manuele check. Ik leg uit,met foto, dat er metaal in mijn heup zit. Maar mijn portefeuille die aan die kant in een zijbroekzak zit, moet apart door de scanner 🤣🤣🤣.

Bangkok is een enorme luchthaven. Prijzen voor drankjes zijn navenant... 370 Baht voor één gintonic.

We kunnen op tijd boarden en de gsm gaat uit. Daarna verwissel ik de Thaise simkaart met de Belgische...

Vrijdag 11 november

Na een vlucht van meer dan 12u landen we op Schiphol. Een treinkaartje naar Lier is snel gefixt en om 7u43 zit ik op de ic-trein naar Antwerpen waar ik 10 minuten overstaptijd heb... de vakantie zit erop. Hopelijk hebben jullie evenveel genoten van het lezen als ik van het schrijven...