Laos 2022

12 oktober 2022 - Bangkok, Thailand

Reis oktober 2022 hoofddoel Laos
Woensdag 12 oktober
Bijna drie jaar moeten wachten om deze reis te maken.  Was immers gepland  voor maart 2020, maar corona gooide roet in het eten. Vandaag dan toch kunnen vertrekken om 12.15u vanuit Lier naar Antwerpen centraal. Daar neem ik de Flixbus op het Astridplein. Ze heeft 25 minuten vertraging, maar ik heb een ruime veiligheidsmarge van meer dan 4u op Schiphol, dus maak ik me nog niet te veel zorgen. De busrit kostte in voorverkoop 5,9 euro. Als ik vandaag hetzelfde ticket zou kopen, kost dit tussen 10 en 14 euro. Met de trein betaal je 41 euro, maar je bent er wel sneller.   Nu is de ETA 16.20u. Bijna 3uur reistijd. Maar reizen is ook vakantie.
Een dik half uur later dan voorzien zet de bus ons af op Schiphol.  Ik herken het nog 😉.
Inchecken deed ik al online, dus moet ik alleen nog langs de veiligheidscontrole. Mijn bouten in de heup veroorzaken minder problemen dan de metalen sigarendoosjes. Die vragen een nader onderzoek, maar doorstaan de test op springstoffen...
Het is al voorbij kwart over zes als ik bij Kebaya iets te eten en drinken bestel. Aziatische keuken om al wat te oefenen...
Vlucht vertrekt pas om 10 voor 9, dus tijd zat.
Om 20 over 7 krijg ik via SMS de melding dat de vlucht KL0803 vertraagd is en nu pas vertrekt om 22.30u. Dik anderhalf uur later dus.
Ik plaats dit nog online en zal tijdens de vlucht de simkaart uit mijn gsm nemen om niet voor verrassingen te komen te staan. Ik koop in Bangkok een simkaart van daar met een aantal gigabite aan data en zal die gebruiken ofwel in de gsm die ik thuis gebruik ofwel in de tweede die ik meenam en die ik als hotspot kan gebruiken. Zal nog wel zien. Op weg naar:

Donderdag 13 oktober.

Een uur en twintig minuten te laat landen we in Bangkok. Het is dan 14u plaatselijke tijd. (5 uur later dan in België) Immigratiecontrole gaat nogal traag. Foto en  vingerafdrukken  zijn nodig. Ik wissel mijn eerste euro's in tegen Bath en koop een simkaart geldig voor een maand met onbeperkt dataverkeer, spijtig genoeg werkt die niet in Laos. Ik betaal 999 Bath,  grof gerekend 25 euro. Moet cash, geen kredietkaart. Rond half vier zijn we klaar en neem ik trein en daarna de BTS naar de halte Nana waar in de buurt ik voor één nacht een hotelkamer boekte. 800m van het station, tweede verdieping. Ik drink er mijn eerste pint (62cl)... en bestel heel origineel ’friet Rice with chicken’. Zal later wel exotischer doen. Tijdens de maaltijd lees ik de krant. De hotspot met de Huawei werkt feilloos. Tenminste,  hier toch. We moeten nog afwachten wat het verder van de stad gaat doen...

Vrijdag 14 oktober

Blijkbaar niet veel last van jetlag. Heb heel goed geslapen tot een uur of 9. Voel wel dat ik gisteren een dagtocht te veel heb gedaan, maar met een diclophenacske  geraakt dat wel opgelost. Heb gisteren in de bar naast het hotel verbroederd met enkele autochtonen zodat het toch nog middernacht werd alvorens ik mijn bed zag. De airconditioning maakte te veel lawaai, maar zonder kan ik ook wel slapen. De koelkast verdient hier echt de naam ijskast. Ik plaats later fotootjes van mijn tijdelijk onderkomen, alsmede van de koelkast. Het is inmiddels 11u plaatselijke tijd en ik heb net mijn ontbijt binnen (moest omwille van de ontstekingsremmer) . Ik bestelde een croque uit het vuistje  (tenminste zo zag het eruit op de foto en bleek uit de beschrijving: toast with ham and cheese), maar kreeg een vol bord met o.a. heel wat groentjes en sla, frietjes en croque met ham en kip, vermoedelijk was de kaas op. Ik drink er een ijskoffie bij. Altijd lekker in Thailand.  Moet het hotel ook  nog betalen. Denk dat ik hier drie nachten (17,5 euro per nacht) ga blijven en dan verhuis naar een hotel dichter bij het station om maandagmorgen naar Khon Kaen te vertrekken, een tussenstop voor Laos.  Deze namiddag trek ik de stad in. De meeste toeristische bezienswaardigheden heb ik vroeger al bezocht,  maar wel leuk om nog eens langs te gaan.

Ik zou een ticket voor de hop on hop off bus willen kopen, maar vind geen verkooppunt.  De taxichauffeurs die ik aanspreek horen het in Keulen donderen. Ik probeerde online een ticket te scoren, maar blijkbaar moet mijn creditkaart een dubbele authenticatie hebben en dat lijkt niet het geval te zijn.  Tot zover de beperkingen van online betalingen. Zal morgen een taxi naar een verkoop- en opstapplaats móeten nemen, vrees ik...

Te vroeg zorgen gemaakt.  Bij de derde site (een Nederlandse) toch een ticket kunnen scoren voor morgen.  Het weer is nog steeds mooi. Een 30-tal graden, een beetje wind en wat sluierbewolking...

Zaterdag 15 oktober

Niet zo best geslapen vannacht. Toch om half negen al wakker en na een douche een taxi genomen naar het grootste winkelcentrum van Bangkok (3de grootste van Thailand, zo vertelt de audiogids me later opde bus). Het is iets voor 10 en er staat al heel wat volk aan te schuiven.  Eer ik goed en wel uitgestapt ben, zie ik de bus voor mijn neus vertrekken. Heb dus een uur de tijd om eens de mall binnen te wandelen en een ijskoffie te drinken. Voor een ijswinkeltje staat een hele wachtrij en het is nog geen 11u. De bus brengt ons langs de meest relevante plaatsen, waarvan ik de meeste vroeger al bezocht.  De Mahanakhon skywalk deed ik echter nog niet. Ik stap dus daar uit en na betalen en securitycheck neem ik de lift naar de 74ste verdieping in een 15 seconden. 360° zicht. 4 verdiepingen hoger is er de skywalk. Overschoenen aan en wandelen op glas 310m boven de grond. Grandioos zicht over de stad. Na het bezoek aan de toren terug wachten op de tourbus die me weer naar het beginpunt brengt. Het is duidelijk spitsuur aan het worden want het verkeer zit goed strop. Als ik een tuktuk terug naar het hotel wil nemen, raadt de driver me een brommer aan, gelet op het spitsuur.  Doe ik dan maar voor 120 Bath. Onderweg zit het verkeer helemaal strop wegens een accident.  Aan de mijnheer die op de grond ligt te zien, heeft hij een heup gebroken. (Één been helemaal scheef komt me bekend voor 😉)Motorongeluk vermoed ik. Het begint ook nog wat te miezeren, maar met deze temperaturen is dat niet zo erg. Ik ben wel blij dat we zonder stukken aan het hotel geraken. Dat er niet meer spiegels van auto's en bromfietsen wordt gereden, is me een raadsel. Ik bestel gebakken rijst met garnalen en de ober zegt me dat er gisteren iets mis gelopen was met mijn schotel mushrooms with chicken. Ik kreeg inderdaad wel de paddenstoelen,  maar niet de kip. Hij wil me alsnog 30 Bath terug betalen. Zeg hem dat hij het zo mag laten...

Heb intussen eens gegoogeld naar hotels in de buurt van het station.  Lijkt niet zo ver weg, een kleine 6km en ik denk dat ik het erop ga wagen van hier te vertrekken.  Mijn trein vertrekt om 20 over 8, maar ik heb geen idee hoe lang een tuktuk er op een maandagmorgen zal overdoen. Ik informeer vandaag of morgen zeker bij een tuktukker.  Wil in geen geval mijn trein missen. Schat dat ik met een uur wel genoeg speling zal hebben...

Zondag 16 oktober

Ik heb blijkbaar wat slaap ingehaald, want ik word pas waķker om half twaalf. De keuken is gesloten (ik hoop het hotel niet) en moet dus op zoek naar een andere eetgelegenheid een halve dagtocht verder in de straat. Ik doe eens zot en bestel twee gerechten: fried rice with shrimps én curry with Chicken. Bij de curry stond niet dat het spicy was, maar is toch vrij pittig. Ook iets te veel groentjes naar mijn smaak. Ook koriander mag niet ontbreken..

Vandaag naar Thaise normen fris met 24 graden. Morgen zouden het er terug 32 moeten worden, maar dan zit ik in een trein met airco...

Heb gesproken met een taxichauffeur die me morgen om 7u oppikt en beloofde me voor 8u af te zetten aan het station. Een ticket had ik in België al online gekocht. Alleen nog kwestie van het juiste perron te vinden...

Zal op tijd gaan slapen vanavond...

Maandag 17 oktober

De taxi is er al om vijf voor zeven en een klein half uur later ben ik al aan het station. Hier was ik een jaar of 6 geleden ook al eens.

Het valt op dat hier nog veel mondmaskers worden gedragen, zeker door verkoopspersoneel.

Alle aankondigingen uitsluitend in het Thais,  daar snap ik dus ook niet veel van.  Gelukkig zijn er ook  nog borden die me vertellen dat ik op spoor 11 moet zijn. Wat het bord niet vertelt, is dat daar twee treinen achter elkaar staan, de eerste naar Chang Mai en de tweede naar Khon Kaen.  Een kruier wijst me de weg naar de tweede trein, waar ik in wagon 2 plaatsneem op zetel 23. Vlak voor een uitgang, heel veel beenruimte dus. De trein is al een oud ding, maar de airco doet het wel (zit dan ook in 2de klasse en niet in 3de, ik denk niet dat ze op deze trein eerste klasse hebben) , zelfs iets te goed naar mijn gevoel.  Het eerste uur stopt hij nog regelmatig om hier en daar nog wat volk op te laden. De reis zou 7u en 10 minuten moeten duren. Heb daarstraks al eens gegoogeld naar hotels in Khon Kaen en die zouden een stuk goedkoper zijn dan in Bangkok. Ik kwam prijzen tegen van 300 Bath, nog geen 10 euro dus.

Iets na het voorziene uur komen we aan in Khon Kaen. Een groot station, maar de stad is heel wat minder druk dan Bangkok.  Ook heel wat minder vervoersmogelijkheden. Ik besluit eerst toch maar iets te eten.  De gevraagde fried rice with Chicken blijkt in de vertaling een soort rijst met een gebakken vis te zijn.  Heb er niet echt van genoten, zal straks ergens anders  nog eens proberen. Ik boek in de eetgelegenheid nog wel het hotel dat anderhalve kilometer verder ligt. Kost dus 285 bath per nacht, twee aparte bedden met douche maar gemeenschappelijk toilet. Ik heb het geluk dat er een tuktuk passeert, spaart me twee dagtochten. Blijkbaar kreeg ik een upgrade, dubbel bed en toch eigen toilet. Mijn usb-kabel lijkt niet echt goed te werken. Zelfs met volle batterij komt er niet veel bij in de apparaten.  Zal straks of morgen eens op zoek gaan naar een vervangexemplaar. Ik drink een biertje in een foodhall.  Ik besluit toch nog iets te eten en wijs naar een foto. Komt op 70 bath. Ben benieuwd.  10 bath meer dan mijn pintje (wel een halve liter)...ik probeer uit te leggen dat er geen koriander in mag, maar blijkbaar is koriander niet hetzelfde in het Thais  🤣🤣.

Het smaakt desalniettemin. Op tijd mijn bed in, want een treinreis van een uur of 7 is ook vermoeiend...

Dinsdag 18 oktober

Het is een uur of 10 als ik wandel naar het busstation waar ik morgen wil vetrekken richting Laos.  Is gesloten en verplaatst naar 8km buiten de stad.  Zo leert me de baliebediende die geen woord Engels praat en niet zeker is dat er een bus richting Laos rijdt. Online vind ik er ook geen. Treinen blijken de eerstvolgende dagen geen plaats te hebben. Ik schuim verschillende sites af met steeds hetzelfde resultaat: nada, niks. Ik koop al wel twee oplaadkabeltjes en een Thaise stekker want de batterijen van de twee telefoons zijn vrij snel plat. Ik test intussen Google translate uit via foto. Het vertaalt de eentalige menu's in het Thais feilloos. Nu weet ik tenminste wat ik bestel. Ik ga morgen een taxi naar het busstation nemen en ter plaatse zien waar ik geraak. Gelukkig heb ik nog wel wat dagen, maar ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou worden.

Een vluchtroute is het vliegtuig terug naar Bangkok en dan een vlucht naar Vientiane.  Dit is het noodscenario als ik morgen geen bus naar het noordoosten vind (bussen rijden sowieso niet tot in Laos, maar ik wil wel zo dicht mogelijk aan de grens geraken). Zou toch moeten lukken.  Zal op tijd vertrekken...ik geef mezelf nog twee dagen om in Laos te geraken. Als de bus morgen niet lukt, zal het overmorgen met het vliegtuig zijn...heb weeral geleerd dat je hier treinreizen best een week van tevoren plant.

Woensdag 19 oktober

Al om kwart voor zeven een taxi met meter genomen naar het busstation buiten de stad.  Weet immers niet hoe laat de bus zal vertrekken, als er al eentje te vinden is. De meter start op 40 en in tegenstelling met deze in onze taxi's verandert hij niet elke 5 seconden  van bedrag. De totale rit komt op 83 bath. Om 7u loop ik met de vraag naar een bus naar Nongkhai ( in het Thais) op mijn telefoon rond te zeulen in het toch wel grote station.  Ik wordt een paar keer doorverwezen tot een dame me zegt dat er om 13.20u een bus is. Heb waarschijnlijk net de vorige gemist. Ze stuurt iemand weg om een ticket te gaan kopen tegen 180 bath.  Heb dus veel tijd om te ontbijten, de krant te lezen (vanaf een uur of 8-9; we lopen hier 5u voor) en een klein beetje rond te wandelen. Voor de rest de mensen wat gadeslaan.
Ik begin de dag met een ijskoffie. Die ik perfect kan bestellen via translate, maar dan wijst de dame op een bord met verschillende keuzes in het Thais.  Gelukkig weet de fotovertaler raad: americano, cappuccino, espresso... ik zal dadelijk eens foto's van het origineel en de vertaling van Google online zetten...Dit is een prima hulpmiddel...ik hoop dat het ook in het Laotiaans bestaat...

Op de meeste plaatsen mag er niet gerookt worden in het station ( en erbuiten, naast de toiletten is er weinig 'binnen'),  maar ik vind toch een plek met stoelen en laadpalen voor gsm's en dergelijke.  Ze hangen nogal hoog, maar er zijn plastieken zakjes op dezelfde hoogte gehangen om je gsm in te steken als de draad wat te kort zou zijn. Er staan ook heel wat grote vuilnisbakken zodat het terrein er vrij proper bij ligt.  Bussen, taxi's en tuktuks rijden af en aan. Ik probeerde al een hotel te boeken in Nongkhai via booking.com,  maar kreeg nog geen bevestiging.  Ik zal een taxi ernaar toe nemen om te zien of ik er nog terecht kan. Kamer (met gedeeld sanitair) zou 8 euro zijn, gelegen aan de Mekong, dus niet ver van de grens. Naar alle waarschijnlijkheid morgen in Laos...

In Thailand is vapen een misdrijf, zelfs het bij hebben van vapemateriaal. Een Zwitser die ik ontmoette in Bangkok was aan het vapen. Heb hem het artikel aangaande de problematiek laten lezen. Hij wist er niets van en was dus blij dat ik het hem vertelde. Toch zie ik wel wat Thai bezig met elektronisch rookgerief. Misschien dat men eerder buitenlanders viseert, maar bij navraag blijken ze zelf ook wel op de hoogte van de reglementering. Over het algemeen gaat men hier op alle vlakken nogal los om met wetgeving, lijkt me. Voor zover die wetten er zijn natuurlijk.  Sms'en op een rijdende brommer, toch wel een op vier schat ik; gordel in de wagen: puur versiering; snelheidsbeperking: nooit van gehoord... het is inmiddels 20 over 12 en binnen een uurtje vertrekt mijn bus. De tijd vliegt als er zoveel te zien is.

De bus is een half uur te laat.  Op plaats 13! aan het raam zit een monnik, maar hij verhuist als hij mijn ticket ziet. Er is ruim plaats voor de benen, mijn handbagage gaat er nog makkelijk bij. Airco werkt goed en voorlopig blijft de plaats naast me nog vrij...

De routeplanner geeft 186km aan en 2u50 reistijd.  Benieuwd of dat gaat kloppen...

Intussen krijg ik bericht dat mijn boeking om welke reden dan ook niet is doorgegaan.  Zal er proberen op goed geluk binnen te geraken. Zal dan waarschijnlijk niet meer tegen 8 euro zijn. 😂😂

Klopt dus als een bus. 10 euro. Heb online een iets 'duurdere' kamer in dat guesthouse gevonden en maar gelijk geboekt voor twee nachten, het schijnt er mooi te zijn en het geeft me de kans fatsoenlijk uit te zoeken hoe ik Laos binnen kom. Zou met een bus over een brug moeten, maar de precieze details ken ik nog niet. Heb dus een hele dag om dat te weten te komen...

We arriveren omstreeks half zes (een paar tussenstops gehad) en ik neem een tuktuk naar het hotel, zijn eerder allemaal huisjes met verschillende kamers. Inderdaad met gedeelde badkamer voor twee kamers, maar alleen de mijne is vannacht verhuurd. Een heel mooie locatie vlak naast de Mekong. Omdat de keuken van de lodge al gesloten is word ik 250m verder gestuurd. Prachtige boulevard naast de rivier.  Het is wel al bijna donker, toch maak ik nog wat foto's.  Ik eet voor de verandering eens fried rice with Chicken....😂😂

Morgen begin ik een nieuw verhaal, dan moet er niet zo ver gescrold worden.