Tanzania 3

6 april 2016 - Dar es Salaam, Tanzania

Zondag avond

Ik ga na de maaltijd nog even de stad in, maar ben eigenlijk te moe. Ik drink nog een biertje en zal mijn bed opzoeken.  De bartender zit precies in een gevangenis.  Stevige tralies tussen hem en het publiek.  Heb ik nog op andere plaatsen gezien.  Heb op mijn kamer een ruim muskietennet.  Denk dat ik vannacht goed ga slapen. ..ik word nogal raar aangekeken in de kroeg.  Eėn tooghanger naast me lijkt al ver heen. Hij heeft nog een flesje gin gekocht en mengt het met tonic .

Maandag 4 april
Heb inderdaad goed geslapen.  Het internettegoed  op mijn Tanzaniaanse simkaart is op en ik zal eens gaan kijken of er hier ergens een shop is van tigo waar ik wat tegoed kan kopen.  Een barbier zou ook plezant zijn, of ik zou schuim en mesjes moeten kopen. De stroom valt hier regelmatig uit,  maar een generator neemt dan over. Vandaag is het vrij zwaar bewolkt en vele mensen dragen een jas. Ik schat dat het een 23 graden is. Morgen neem ik de bus terug naar Dar Es Salaam.  Zal 10 tot 12 uur duren.  Moet dan wel vroeg opstaan.  Vertrek 6u. Bussen mogen hier blijkbaar 's nachts niet rijden.  Misschien is dat wel een goede zaak.  Zal dan woensdag de overzet naar Zanzibar nemen.  Als de plannen niet veranderen,  natuurlijk. ...
Heb twee schilderijtjes gekocht van een plaatselijke gast. Gelukkig zijn ze oprolbaar.  Hij wil me ook nog begeleiden naar de watervallen of eender welk museum in de buurt. Ik vind van de watervallen niets terug in mijn reisgids, dus bedank ik hem voor het aanbod.  Intussen begint het hier vrij hard te regenen.  Ik zal nog maar even binnen blijven. ..illustratie van hoeveel moeite men doet om iets te verkopen.  De man waarvan ik de schilderijen kocht stond donderdag voor mijn hotel om ze te verkopen.  Ik zei hem dat ik eerst op safari ging En zondagavond pas terug zou zijn.  Zondag om 5 u stond hij reeds aan het gebouw van de safari - organisator.  Terwijl mijn medereiziger werd afgezet aan zijn hotel en ik naar het mijne werd gebracht, stond hij daar ook al. Vanmorgen idem.  Heb hem toch even gevraagd wanneer hij die schilderijen dan wel maakte.  Als de zon scheen en het geen zondag was...
Ik meen op tv gezien te hebben dat Tanzania te kampen heeft met wateroverlast.  Zal straks eens googelen om meer info.  Om een uur giet het nog steeds.

Maandagnamiddag
 Als het gestopt is met regenen ga ik wat wandelen om me vertrouwd te maken met de weg naar de bushalte. Ik zal dat morgen in de duisternis moeten doen.  Ik vind de bushalte en boek de trip naar Dar Es Salaam.  Check in om half zes.  Vertrek om 6 uur.  Gevraagd naar de geschatte reisduur: tussen de 10 en 12 uur. Kostprijs : 32800 shilling, zijnde bijna 17 euro.  Vele handelaars spreken me aan.  Allemaal hebben ze een business card van 'hun' shop.  Ik denk dat ze er maar ėėn hebben,  want steeds is het kaartje zeer beduimeld,  en ze geven het nooit af. Ik zeg maar dat mijn koffer vol zit en dat ik geen plaats meer heb voor iets erbij.  Als ze aandringen vraag ik hen me gerust te laten. Dat volstaat wel. Ze blijven wel altijd vriendelijk. Het valt me nogmaals op dat er geen andere blanken zijn. Ik vraag me af waar die allemaal logeren. In ieder geval lopen er bij ons meer zwarten rond dan hier blanken. Ik  beland in de bar waar ik gisteravond een pintje dronk en vraag of ik buiten kan gaan zitten.  Een tafel en drie! stoelen worden buiten gezet. Ideaal om de drukte rond de centrale markt te observeren.  En ik kan een sigaartje roken.  Binnen kan dat nergens. Gelijk hebben ze. Er lopen hier ook wel wat moslima's volledig gesluierd rond. Alleen de ogen zijn zichtbaar.
Ik heb hier 500 shilling laten wisselen in munten.  Die van 50 shilling hebben een neushoorn op de achterkant,  die van honderd een paar springbokken,  die van 200 een leeuwin met een kleintje. .. echt mooi...op tijd gaan slapen.  Morgen vroeg op.

Dinsdag 5 april

Om 5 uur loopt de wekker af.  Half zes taxi naar busstation.  Op aanraden van de receptionist. Maar goed ook,   want de bus staat niet op de markt, maar een paar straten verderop. Officieel is het een luxebus, maar erg veel luxe vind ik niet.  Tenzij een tv vooraan die veel te luid staat telt als luxe. De beenruimte is vrij krap omdat plaatsen vooraan al benomen zijn.

Om acht uur stopt de bus voor een half uurtje.  Mensen stappen op en af. Naast me komt een jonge moeder met kind zitten dat de borst krijgt. We zijn nog 450km in vogelvlucht van het eindstation. De kleine krijgt een keer of 5 de melk, maar lust ook kip met frieten,  koekjes en fanta.  Weent zo goed als niet de hele dag.  pamper / doek wordt ook van de hele dag niet ververst. ..

Iets na de middagpauze grote politiecontrole,  blijkbaar van de bagage.  Op zoek naar smokkelwaar?

Om ėėn uur geeft mijn gps nog 178km naar Dar en de wegwijzer 285. Verschil in vogelvlucht en weg, vermoed ik.

Na elf uur bus arriveren we in de voorsteden van Dar,  maar het zal wegens de drukte nog een uur duren vooraleer we terug zijn aan de Ubuntu busterminal.

Daar heeft een ondernemende taxichauffeur al gemerkt dat er ėėn blanke op de bus zit en dat moet zijn klant worden.  Ik heb al gezien dat de route naar het centrum dicht bij de ferry naar Zanzibar een dikke acht kilometer is. Gevraagd naar de prijs zegt hij zonder verpinken 30000 shilling of 15 euro.  Ik zeg hem dat zijn collega dat doet voor 15000 en stap op die collega af. Hij probeert nog 20.000,  maar gaat dan toch akkoord met 15000. De rit duurt wegens de files toch vrij lang.  Onderweg moet hij tanken: 6 liter mag erin. De meter komt amper uit het rood. Dat doet me  besluiten toch maar 2000 shilling te tippen.

Hij zet me af vlak bij de ferry in een vrij mooie groot hotel. De prijs is er ook naar 45 dollar per nacht. De duurste kamer tot nu toe,  denk ik. Ik krijg kamer 707 op verdieping 7 met airco, fan en tv. Ik verfris me een beetje en ga naar het restaurant dat op de eerste verdieping gevestigd is. Ėėn tafel bezet.  Ik loop naar de bar waar een vrouw met hoofddoek bedient. Hier kan ik geen pintje drinken, dus ben ik nog vlugger buiten dan binnen. Daar wordt ik uiteraard aangesproken door een taxichauffeur.  Ik vertel hem dat ik geen taxi nodig heb, maar een deftig restaurant waar ik ook een pintje kan drinken.  Hij beveelt me het etablissement vlakbij aan.  Het ziet er aan de buitenzijde uit als een casino,  maar aan de binnenkant is het een winkelcentrum waarin ook een casino en restaurant zijn gevestigd.  Ik bestel er beef met rice noodles en verwacht zoiets Chinees te krijgen.  Het is echter meer een mild pikante soep waarin spaghetti en groenten drijven met daar bovenop het rundsvlees in plakjes.  Honger is de beste saus,  dus begin ik er maar aan, echter niet zonder eerst bestek te hebben gevraagd,  want met stokjes zal me dit nooit lukken...
Na de maaltijd is het inmiddels half negen.  Nog een sigaartje buiten en dan naar de kamer om dit online te krijgen.  Dan ga ik slapen,  want 12u bus kruipt niet in je kouwe kleren.  Morgen een ferry naar Zanzibar.  Er schijnt daar veel keuze te zijn tussen trage en onveilige en snelle en veiliger boten. ... maar dat verhaal lees je morgen dan wel. Problemen me internet. ..

Woensdag 6 april

Heb intussen eerst geslapen. .. Dus straks het verhaal van Zanzibar. ..ik zal internetten via telefoon...

In het restaurant lukt het me toch dit online te krijgen. Probeer ook een foto van dat manneke te uploaden. ..

Naar Zanzibar
Iets voor tien verlaat ik het hotel en wandel een 500 meter naar de haven. Word al direct aangesproken door mensen die me een bepaald ticket willen verkopen omdat bepaalde boten vol zouden zitten.  Vol in toeristisch laagseizoen? Niet met mij... ik ga het mooiste kantoor binnen en leer dat een ticket 35 dollar in economyclass tot 60 in super de luxe kost .  Afvaart half een. Overzetduur 75 minuten.  Ik heb dus nog wat tijd en vind nog een overzet tegen 40 dollar en eentje tegen 30. Hierin is 20 dollar taks begrepen. Deze laatste doet er 2 uur over en ziet er niet zo luxueus uit, maar ik moet niet echt luxe hebben. Krijg voor dat geld wel een vip- ticket maar wat dat inhoudt moet ik nog zien. Afvaart om 12u, boarding vanaf 11 u.  Zal tegen half twaalf eens gaan zien.  Ga eerst nog een pintje drinken want aan boord blijkt dat niet mogelijk.  Ik heb ook de krant van vandaag nog niet uit. .. een verkoper van schilderijen spreekt me uiteraard aan. Ik laat de prijs zakken tot 7,5 euro.  Geef hem er 10. Het is tenslotte low season en hij doet weinig zaken  . Om twintig voor 12 ben ik aan boord. inderdaad vip class.  Loungezetels uit een onbestemd tijdperk,  maar een ruimte met airco en wifi die niet werkt. Later komt er wel beweging in de wifi zodat ik dit kan posten . Ik vermoed dat het een moslimorganisatie is die de trip organiseert . Alcohol is strikt verboden aan boord en de muziek lijkt verdacht veel op wat ik hoor uit de luidsprekers van de moskee.  Rechts van mij zit een groep mannen met lange baarden en vrij vuile witte kledij.  Ėėn van hen leest voor uit een boek en de 7 anderen luisteren aandachtig.  Om 12.35u. word een filmpje getoond over het aantrekken van een reddingsvest en steken we van wal.

'Geld stinkt niet', gaat het spreekwoord,  maar dat is niet het geval voor Tanzaniaans geld. Ik vermoed dat het regelmatig ontsmet wordt,  want het ruikt sterk naar een soort ontsmettingsmiddel.  ik ben daarnet even buiten gaan kijken en moest hiervoor door economyclass.  Wat een toestanden. Vrijwel niemand zit er. Men ligt op de zetels,  de grond....en bijna iedereen slaapt. De boot is een catamaran en kan een 300 man bevatten,  schat ik.
Ik heb aan boord ruim tijd om de kaart met bezochte plaatsen te maken.  Heb precies al wat kilometers afgelegd.   Ik begin een vierde en laatste deel,  omdat dit weer wat te lang wordt.

1. Ignace:
    6 april 2016
    Beste Guy,met plezier uw Serengeti en Krater avonturen gelezen.Daar kom je toch wel als
    een 'rijker' mens uit? Wel zeer vermoeiend...onregelmatige rust, verre verplaatsingen met bus en/of jeep...maar gelukkig haal je heel wat energie uit een 'fris?'pintje en kan je wel eens maaltijdje overslaan.......Op naar Zanzibar....de zee is voor U vertrouwd terrein!
    Gr.uit een killig Belgie.....br....br....10° en nat.......Ignace