Met de boot naar Amsterdam...en verder

5 juli 2017 - Gouda, Nederland

Reis naar Amsterdam.

Maandag 3 juli gooien we los in Emblem om 9u. De zon schijnt volop en om 10u varen we al uit sluis Viersel. Heel weinig verkeer op het Albertkanaal .even wachten voor sluis Wijnegem dat we rond half twaalf uit varen. Een uurtje later bereiken we de haven van Antwerpen. Hier is het wel wat drukke. De haven door varen duurt dik anderhalf uur. Onderweg krijgen we wat gedruppel, maar het deert niet. Omstreeks 15u bereiken we de Kreekraksluizen. We moeten één schip laten voorgaan en nog wachten op een tweede binnenschip. Daarna mogen wij erbij…om half vier gaan de deuren dicht. We zakken een meter of twee ( in het boek staan de deuren verkeerd getekend. Tien voor vijf in tholen
Bijna 8u. 3 sluizen…67km. Havengeld 14 euro water en elektriciteit inb. Douche halve euro
Dinsdag 4 juli
9u varen we Tholen uit. Het is vrij zwaar bewolkt, maar het weerbericht spreekt van half bewolkt. We draaien over bakboord het erg brede Schelde Rijnkanaal op om naar de Volkerak te varen. Er komen gaten in de bewolking, maar warm is het nog niet. Het is wel vrij druk op het kanaal, maar door de glooiende randen is er niet veel golfslag…

10.20u op Volkerak
Half twaalf liggen we voor de jachtsluis van Willemstad. De gaat open en er een dertigtal schepen uit. Voor wij kunnen gaan er nog twee binnenschepen in . We stijgen een dertig cm en de twee binnenschepen en 7 jachten verlaten de sluis…naar het Hollandsdiep . Zeet breed water met veel verkeer . We volgen dit een 14km tot we over bakboord het Holllandsdiep over steken om de Dortse Kil in te varen. We varen te ver want de ingang was op het Hollandsdiep. Hadden we niet gezien dus na 500m keren en de ingang zoeken. We mogen gaan liggen in een box. Er is elektriciteit en we betalen 12 euro. Douches 1 euro.
We voeren bijna 5 uren, legden 46 km af en deden één sluis…
’s avonds gaan we eten in het clubhuis. Eddy halve kip en ik loempia met frietjes. Ettelijke biertjes en enkele koffies met whiskey. Rekening: 30 euro….
Woensdag 5 juli
Om half tien vertrekken we uit de jachthaven om 46 km naar Gouda te varen. Na 8km verlaten we de Dortse Kil om over stuurboord de Oude Maas op te varen. 5km verder over bakboord naar de Noord. We passeren Krimpen aan de Lek. We zien aan de linkerkant een groot stadion liggen. Later blijkt dit van Feyenoord te zijn. Iets verder lijkt het vaarwater niet meer te kloppen met de kaart. … Sygic laat ons zien dat we bíjna in Rotterdam zijn. Afslag naar de Hollandse Ijsel gemist. Keren dus. Een half uur kwijt. De Ijsel is minder breed en rustiger om te varen. Veel huizen met een eigen bootje voor de deur. Vlak voor Gouda liggen we om twee uur voor de Julianasluis en een paar minuten later mogen ̀ we erin. We zakken een tweetal meter en varen 2km verder waar we afdraaien de stad in, tenminste, de jachthaven van de stad. Het centrum zou nog 20 minuten wandelen zijn...
tijdens onze trip naar de stad merkten we dat ook in de stad zelf pittoreske afzetmogelijkheden zijn. Mijn compagnon maakt het avondmaal (varkenshaas met champignonroomsaus, ik bak de patatjes in het frietketeltje ) We voeren 5 uur, deden één sluis en één brug (Er net voor) . 46km overnachting 13.5 euro. Water en elektriciteit inbegrepen. Douche halve euro.

Donderdag 6 juli ..

Aangezien het gisteren laat werd, vertrekken we pas omstreeks half elf uit Gouda.


Om 11u liggen we voor de brug van Waddinxveen. Er zijn werkzaamheden aan de gang en we moeten even wachten…een kwartiertje later kunnen we de brug passeren. De buurman vertelt dat ze drie jaar geleden naar beneden is gedonderd en daarom regelmatig extra onderhoud krijgt.  Twintig minuten later passeren we een gelijkaardige brug die al open staat…
• Om 12.05 dobberen we voor de derde ophaalbrug. Dik 5 minuten later mogen we passeren. Vlak na de brug draaien we over bakboord naar de Oude Rijn. We passeren Alphen aan de Rijn waar drie bruggen voor ons ( en nog vele anderen) moeten draaien. In de stad gaat het traag…
Na de stad draaien we over stuurboord de Heimanswetering op…nog 13 km naar de Westeinderplassen. Via de Woudwetering met nog een ophaalbrug, het Paddegat, het Braassemermeer, de Oude Wetering en de ??? arriveren we  aan onze halte voor vandaag.  Er moest nog één brug draaien voor ons. Om half drie draaien we via het Wijde Gat het meer op en leggen aan in jachthaven de Stormvogel. 
 Morgen varen we de laatste 22km tot Amsterdam.  Het weer is nog stééds zeer mooi... We betalen 16.20 euro voor één nacht alles in. Vrijdag 7 juli We lezen eerst de elektronische krant en gooien omstreeks half elf los om de laatste kilometers naar Amsterdam te varen . In Aalsmeer moet de brug voor ons draaien. Halverwege passeren we Schiphol waar ook één brug moet draaien. Onder de andere konden we juist door. Na de Riekerplas en het Nieuwe Meer nemen we de sluis die ons een twee centimeter laat stijgen en zo komen we op Schinkel of Kostverlorenvaart voor de laatste rechte lijn naar Amsterdam. De eetste brug due we passeren laat de slagbomen naar beneden , maar de brug niet omhoog. De mensen kruipen dan maar onder de slagbomen door. Na een kwartiertje is het euvel blijkbaar opgelost . Eddy is om een krant gegaan en ik ook hel na de brug terug op. Voor de volgende brug liggen we ook een kwartiertje stil tot er een binnenschip passeert. Die laat alle verdere bruggen draaien tot de laarste bio het IJ. Die springt op rood vlak voor we willen binnen varen en we moeten tien minuten dobberen. Daarna mogen we ook door en varen het IJ op. Weer een groot water met gelukkig niet te veel verkeer. Om kwart over twee varen we de Aeolus haven binnen en leggen ons in een box. We betalen voor drie nachten 45 euro, elektriciteit en water inbegrepen, douches halve euro . Wsv dus drank zeer goedkoop (1.25 per stuk). In de namiddag nemen we de gratis overzetboot en steken we het IJ over naar de achterzijde van het Centraal Station. We bezoeken al een deel van de stad. Zaterdag doen we hetzelfde maar bezoeken een ander deel. Zondag heb ik een werkdag ingepland. .

Maandag 10 juli
We vertrekken rond half elf om naar Edam te varen. We draaien over bakboord de haven uit en varen via het Afgesloten IJ, de oranjesluizen, waar we een beetje stijgen, en de Buiten IJ naar het Ijmeer vanwaar we de betonning volgen en via het eiland Marken het Markermeer op komen. We varen Volendam voorbij om aan te leggen in Edam. Onderweg verloren we een fender. We waren er 200 meter verder toen we hem zagen dobberen. We zijn dan maar omgedraaid om hem te recupereren.
Vlak voor we Edam binnenvaren vermindert de snelheid zonder dat ik gas terugneem. Waarschijnlijk iets in de schroef. Even hard gas achteruit lijkt het euvel te verhelpen. We passeren nog een sluisje waar we een half metertje zakken. Voor we in de jachthaven van de binnenstad komen, moet er nog een brug draaien, maar navraag bij een passant gebeurt dit maar op elk uur en we moeten dus een half uurtje wachten. Eddy loopt echter naar de brug en vindt een telefoonnummer. De brugwachter komt dadelijk zodat we nog vóór drie uur vast liggen in het midden van de stad. We voeren 4u voor een 35km.
Twee sluizen en een brug passeerden we. We betalen 10 euro per nacht 2.4 euro voor het draaien van de brug elektriciteit met een automaat.
Dinsdag 11 juli gaan we met de fiets en de step naar Volendam. Gezellig stadje. We kopen een paar vaarkaarten en komen zo te weten dat we via de kanalen ook terug in Amsterdam kunnen geraken. Lijkt een goed idee want het weer schijnt te veranderen. De nacht van dinsdag op woensdag valt de regen met bakken uit de hemel, maar de weerberichten voorzien opklaringen rond de middag.

Woensdag 12 juli.
We leren van de brugwachter dat de 6 bruggen die we moeten passeren om Edam buiten te varen vanaf half tien achtereenvolgens worden gedraaid. Ik giet mijn reservevoorraad van 40 liter in de tank en om half tien liggen we voor de eerste brug. Half uur later 6 bruggen gedraaid voor ons. Volgende brug te laag. Lap laten zakken in Monnickendam sluisje anderhalve meter zakken. Het is dan elf uur en we hebben 7,5km gedaan in de regen …vlak na Monnickendam nog een ophaalbrug maar het opgeheven telefoonnummer geeft een antwoord apparaat. Een tweede oproep wat later heeft wel het gewenste resultaat. Een Wegwijzer geeft nog 14km naar Amsterdam. Ik vrees dat het over het water verder is…in Broek in Waterland moeten we ook een tiental minuten voor de brug wachten… ook hier twee telefoontjes nodig om 10 over 1 zijn we aan de Willem 1 sluizen en draaien we over bakboord het IJ op…na 4.5u varen liggen we terug in de Aeolus haven we deden 23km.
Om 3u haal ik Mia van het station... Woensdag 13 juli
We bezoeken (nogmaals)de stad maar nu met Mia erbij. Damrak, koninklijk paleis, Begijnhof, café Lowietje van Baantjer, Waterlooplein, …
Vrijdag 14 juli verlaten we rond de middag Amsterdam. We varen een stukje over het IJ en draaien dan het Amsterdam Rijnkanaal op. Er staat veel wind en we krijgen regelmatig een bui. Na 10 kilometer draaien we over bakboord naar Weesp. 4 bruggen draaien er voor ons en aan de tweede brug betalen we 3 euro bruggeld in een klompje. Na Weesp komen we op de Vecht. mooi water maar er geldt het eerste stuk een snelheidsbeperking van 9km en later maar van 6. Erg traag dus.
Om 15 u zijn we in Vreeland waar er twee bruggen voor ons moeten draaien. 40 minuten later weer twee bruggen in Vecht…in Nieuwerkerk zijn we om 16u de brug van Breukelen half uurtje later . In Maarssen is de brug gestremd tot half zes en wachten we een twintigtal minuten.
De zon is weer van de partij, dus het stoort niet echt… de volgende brug draait zonder problemen. Ik ben intussen de tel kwijt na 6.5u varen en nog één brug leggen we aan aan een kade zonder voorzieningen in Oud Zuilen. Ijskast op gas gezet. We voeren 48km en gaan 'avonds eten in het enige restaurant in de buurt... Zaterdag 15 juli Om tien uur gooien we los en varen richting Utrecht tegen 6km per uur. Voor we in het centrum zijn, passeren we nog drie bruggen die moeten draaien en een sluis die moet stijgen. We draaien direct over stuurboord de jachthaven in. Het is 11u. Vanaf de namiddag bezoeken we Utrecht. Zeer mooie stad met de dom, de bloemenmarkt ( 40 rozen tegen 5 euro) en nog wat speciale gebouwen… We betalen 16 euro. Elektriciteit en douches inbegrepen. Alles elektronisch met creditcard. Géén havenmeester gezien..
Morgen gaan we proberen de stad door te varen… zal wel de kap en mast moeten laten zakken…
Zondag 17 juli
Vertrekken we rond de middag via 13 vaste bruggen. 2 ervan zijn erg laag maar we geraken eronder door. Zeer mooie trip. Echt aan te bevelen…Na de stad nog een paar ophaalbruggen en een sluis vlak voor we het Amsterdam Rijnkanaal kruisen. Vlak erna nog een. Het eerste doet ons een meter zakken het tweede een metertje stijgen. We gaan het Merwedekanaal op met een snelheidsbeperking van 4.5 km per uur…stapvoets…richting Vianen. We varen door Rijnhuizen met twee draaibruggen en bij het buiten varen nog een sluisje dat open staat. Ook nog een ophaalbrug op het Merwedekanaal . Daarna nog een sluis en één ophaalbrug die hoog genoeg is om op de Lek te komen, die we oversteken naar Vianen. Voor we in het centrum komen hebben we nog een sluis te nemen. Hoog tijd om mazout te bunkeren … passantenhaven is vol. We liggen in de industriehaven… Gelukkig is er niet zo veraf een tankstation. Met fietsje en trolley lopen we twee keer en zijn zo 80 liter mazout rijker. 40 liter wordt al direct getankt. We voeren een kleine 4 uur voor een 25km met wel wat bruggen en sluizen.

Maandag 18 juli
We staan op met de zon…en rond 11u gooien we los. Op weg naar Arkel moeten er vier gewone bruggen en een spoorbrug voor ons draaien. Alleen voor die laatste moeten we een tiental minuten wachten omdat ze maar 2 keer per uur draait… na de brug verlaten we het Merwedekanaal en draaien over bakboord het Verbindingskanaal op waar we al direct een nieuwe ophaalbrug tegen komen. In Arkel besluiten we door te varen naar Gorinchem in de hoop daar wel ergens in het centrum te kunnen afmeren. Zou een vier km zijn… Om 14u leggen we vast in bijna het centrum van Gorinchem. Verder kon niet omdat we een vaste brug tegen komen waar we niet onderdoor kunnen. . We besluiten 2 nachten te blijven . We betalen 13 euro per nacht stroom en water inbegrepen….morgen belooft het immers heet te worden…we legden 23km af in 5u. Onthaasten is varen.. of varen is onthaasten. Het is maar hoe je het bekijkt.. Maandag 18 juli We staan op met de zon…en rond 11u gooien we los. Op weg naar Arkel moeten er vier gewone bruggen en een spoorbrug voor ons draaien. Alleen voor die laatste moeten we een tiental minuten wachten omdat ze maar 2 keer per uur draait… na de brug verlaten we het Merwedekanaal en draaien over bakboord het Verbindingskanaal op waar we al direct een nieuwe ophaalbrug tegen komen. In Arkel besluiten we door te varen naar Gorinchem in de hoop daar wel ergens in het centrum te kunnen afmeren. Zou een vier km zijn… Om 14u leggen we vast in bijna het centrum van Gorinchem. Verder kon niet omdat we een vaste brug tegen komen waar we niet onderdoor kunnen. . We besluiten 2 nachten te blijven . We betalen 13 euro per nacht stroom per euro en water 1 euro voor 100 liter ….morgen belooft het immers heet te worden…we legden 23km af in 5u. Onthaasten is varen.. of varen is onthaasten. Het is maar hoe je het bekijkt.. Woensdag 19 juli Omdat we niet onder de Visbrug door kunnen moeten we keren om via de grote Merwedesluis op de Merwede te geraken. Die volgen we een paar kilometer om dan over stuurboord de Afgedamde Maas op te varen en via de Andelse Maas op het Esmeer te geraken...Een paar kilometer voor ons einddoel van vandaag nemen we nog de Wilhelminasluis die er lang over doet om ons een 50-tal centimeter te laten zakken. Boven Gornichem wordt de lucht donkerblauw, maar we blijven het onweer voor. Na twee uur varen en 15km afgelegd te hebben, leggen we aan in wsv het Esmeer in Aalst Gelderland. We betalen 16 euro voor één nacht douches en stroom inbegrepen . Donderdag 20 juli
We varen van Aalst naar Heusden. Kwart voor twaalf steken we het Esmeer terug over om op de Afgedamde Maas te komen die we volgen tot aan Bergse Maas die we over bakboord opdraaien. 500m verder draaien we over stuurboord de jachthavens van Heusden in. We waren een uur en een kwart onderweg voor een dikke 12 km… Hier liggen wat schepen uit de duurdere prijsklasse…
We betalen dan ook 23euro voor één nacht. Stroom en douches inbegrepen. Mooi stadje…. Vrijdag 21 juli. Mooi weer op de Nationale feestdag. We vertrekken rond 11u en bunkeren 107 liter mazout vlak bij de passantenhaven. Dan draaien we de Bergse Maas terug op richting ’s Hertogenbosch . Een dik uur later over stuurboord via de sluis naar de Gekanaliseerde Dieze. Een paar meter stijgen. We laten kap en mast zakken want de doorvaarthoogte zou maar 3meter 40 zijn in Den Bosch. Na dik twee uur en half leggen we aan in ’s Hertogenbosch . We legden ruim 15km af. We betalen 32.60 euro voor twee nachten. 5 euro borg voor de toegangskaart tot toiletten en douches die net als de stroom inbegrepen zijn.


23 juli 4u en 37km
Mia neemt de trein naar huis.
We wilden naar Veghel , maar aangezien de sluis in den Bosch maar één keer per dag draait (om 15u op zondag) besluiten we de andere kant op te gaan richting Raamsdonksveer. Onderweg heel veel wind op breed water…daar bovenop nog een plensbui. We hebben al plezantere tochten gemaakt. Na een goede 4u en 37km leggen we aan in Geertruidenberg, net voor Raamsdonksveer. We bezoeken het stadje en eten vlak bij de passantenhaven. Havenmeester gebeld maar die neemt niet op. Misschien zien we hem straks of morgen…gratis gelegen
Maandag 24 juli
Om 10u gooien we los en varen via de Donge en het Noordergat naar het Wilhelminakanaal. Op dat kanaal moeten we drie sluizen passeren waarvan één dubbele, dus eigenlijk vier. Aangezien we telkens met 7 jachten moeten versassen, duurt elke schutting minstens een half uur.
Bij het invaren van Tilburg moeten er 9 bruggen draaien. De láátste twee draaien alleen op het hele uur. Gelukkig komen we rond drie uur aan de eerste brug en ze staat nog open (handgedraaide brug!) De tweede volgt snel en rond half vier liggen we vast. Wel dubbel want de haven ligt vol.
32km 5.39 min. 4 sluizen 9 bruggen. In de laatste sluis een plensbui gekregen . Het weer is wisselvallig. Als de zon schijnt wel warm…het is kermis in Tilburg…

Dinsdag 25 juli
De bedoeling is vandaag tot Oirschot te varen. Een 20 km van Tilburg.
9 bruggen en één sluis verder. Er is echter weinig te beleven en we varen verder naar de eerstvolgende jachthaven op onze route. Dit blijkt meer dan twintig kilometer verder te zijn . Het zal dus een lange vaardag worden…
om 11u vertrokken en 14 euro betaald voor de overnachting douche en elektriciteit. Om twee uur varen we Oirschot voorbij. Wat later ook de afslag naar Eindhoven. Het weer is nogal wisselvallig. Veel wind, soms een plensbui en soms de zon. Om 4u leggen we aan ik de passantenhaven voor Helmond. Er hebben sinds de afslag naar Eindhoven nog vier bruggen moeten draaien . De sluis nr 5 is afgeschaft…

Totaal 5u gevaren voor een 44km..
Overnachting gratis, wel drie euro in automaat voor stroom gestoken. Rare situatie in Helmond. Ophaalbruggen vernieuwd , prachtige kade aangelegd, maar de boten mogen de stad niet in.

Woensdag 26 juli.

We vertrekken voor 10u want op weg naar Weert is er een zestal sluizen dat moet draaien. We willen ook niet té laat aankomen omdat de haven dan vol kan liggen. De eerste sluis nemen kost al een uur. Voor de tweede liggen we ook een klein half uur te wachten omdat de centrale bediening blijkbaar maar vier schermen heeft om vijf sluizen te bedienen en er al in vier sluizen verkeer was, zodat hij geen scherm meer vrij had voor ons. De derde gaat vlotter…ook vier en vijf ( met hefbrug) gaan vlotjes. Voor de zesde moeten we even wachten maar dan kunnen we doorvaren naar de jachthaven van Weert.
Reserveren kan blijkbaar niet, dus maar hopen dat er plaats is…na een laatste hefbrug leggen we om vier uur aan in de haven. Het verkrijgen van elektriciteit is de moeilijkste operatie van de dag. Eerst een app downloaden, dan een heleboel gegevens invullen, en dan via de app de stroom inschakelen. Nu maar niet vergeten uit te schakelen als we vertrekken . We legden bijna 35km af op een dikke 6 uur

Donderdag 27 juli.
Aan de brug in Weert wordt gewerkt en we vertrekken rond kwart na twaalf we moeten 15km afleggen en drie sluizen passeren. Voor de tweede sluis Belgisch?, krijgen we bericht dat we twee uur zullen moeten wachten omdat er watertekort is! Het zal uiteindelijk maar een klein kwartiertje zijn omdat we met drie scheepjes liggen. De láátste sluis draait ook vlot, maar toch doen we drie uur en een kwart voor 15km. We leggen aan in de gloednieuwe haven van Bocholt. Geen elektriciteit en maar één douche waarin alles nat wordt, inclusief het bankje waarop je je gerief legt… niettegenstaande we ons braafjes aanmelden en we de volgende dag pas om 11u vetrekken, komt de havenmeester niet langs. Een gratis overnachting dus. Aangezien we geen stroom hebben en ik al inkopen had gedaan, gaan we in Bocholt eten. (Grietjes kan ik niet bakken op een gasvuur. )

Vrijdag 28 juli.

Vertrek om 11u naar Lommel. 2u en 18.4km verder arriveren we al. Veel wind en bewolking onderweg, maar geen regen. Overnachting 10euro, stroom 2 euro. Aangezien er een feestje plaats vond met nogal wat lawaai, krijgen we een bon voor een gratis overnachting. Ik heb er echter geen last van gehad… Zaterdag 29 juli • We varen naar Mol. Vertrek rond half twaalf. Aan de eerste van de drie sluizen moeten we een schutting wachten omdat er een binnenschip ligt dat eerst door moet. De sluis komt leeg terug naar boven voor ons. De andere twee gaan om dezelfde reden ook traag zodat we pa om 2u aanleggen achter de Kleppende Klipper in Mol . We deden 2uur en drie kwart over 14 km. Zondag 30 juli naar Geel. Twee uur en een kwart voor 13km. 5 sluizen. Voor de laatste kwartiertje oponthoud. De rest ging vlot. Veel wind maar temperatuur ok. We blijven er twee nachten en betalen daarvoor 10 euro. Elektriciteit inbegrepen. Dinsdag 1 augustus naar Herentals. Een 9km op 1 uur en een kwart. We moeten één sluis passeren en het gaat vlot. Om kwart voor een liggen we al vast. De laatste dag vakantie (weg van huis toch)… Woensdag 2 augustus naar Emblem...

Foto’s

3 Reacties

  1. Denise:
    5 juli 2017
    Weeral genieten precies
  2. Brigitte:
    14 juli 2017
    Leuke reisverhalen,
    geniet van jullie Amsterdamreis!
    Groetjes,
  3. Denise:
    29 juli 2017
    Allee al bijna terug thuis dan