met de boot naar Verdun juli 2018

20 juli 2018 - Charleville-Mézières, Frankrijk

Zomer 2018. Met de boot naar Verdun. Over de weg is dit niet zo ver: Vanuit Antwerpen zo'n 300km. Over het water mag je er een dikke 200 bijtellen wegens de bochten in het water en een 70-tal sluizen en sluisjes.  Ook de snelheid verschilt duidelijk: per uur rijden mag je tien uur varen tellen (zonder het oponthoud aan de sluizen)
Om een voorsprong te nemen vertrekt mijn compagnon de route Eddy aka chef al een dikke week vroeger om over het Albertkanaal via Hasselt, Kanne, Luik  en Huy naar Namen te varen waar ik op 1 juni in twee uur en tien minuten naartoe spoor. Zelf had ik een heenroute uitgestippeld via Brussel en het hellend vlak van Ronquieres via de Samber in Namen te geraken, maar dat zag de chef op zijn eentje niet zitten. Zondag kijken we naar Rusland Spanje en s avonds eten we een frietje op de kermis ván het Namen. We vernemen dat het Canal des Ardennes zou gestremd zijn. Wij moeten er gelukkig niet passeren, maar zij die dat wel op hun route  hadden liggen, zullen wel vloeken.

Maandag 2 juli.
Op maandag vertrekken we om kwart voor elf om al direct de sluis La Plante te nemen. We moeten het binnenschip de Axioma voor laten.  Het versassen, anderhalve meter omhoog gaat zeer traag.
De tweede sluis is 5m korter en dus kunnen we er niet meer bij. We wachten van kwart over twaalf tot kwart voor een en laten nog een lichter voor. Als we willen starten gebeurt er niets. Ik duik ik de machinekamer en klik elke zekering eens aan en uit. Daarna kan ik weer starten.   Die draait na de sluis en blijft liggen.  We varen al naar de derde sluis… na in totaal 6 sluizen arriveren we omstreeks half vijf in Dinant. Stralend weer. Gelukkig hebben we een zonnekap en staat er een beetje wind.
Ik kieper 40 liter mazout in de tank. Nu zijn al de jerrycans leeg. Hopelijk is er een benzinestation in de buurt. We deden een 25km en 6 sluizen op 6 uur ..
'S avonds gaan we iets eten vooraleer we naar België- Japan gaan kijken . We doen het in stijl in het casino. Ik moet wel mijn hoed afgeven aan de balie   waarschijnlijk iets te maffioso-achtig.  Ik krijg wel een voucher om één nummer te spelen aan de roulette.  Ik zet in op 20 en 20 valt. Direct al 50 euro winst. Ik speel tot 200 euro winst en speel  dan alleen nog op zwart. Rood komt er 13 keer na elkaar uit. Ik heb wel een hele avond geamuseerd voor 50 euro.  😂
België komt 2-0 achter en 2-2 gelijk. De winning goal ziet de chef in een nabijgelegen café.  Ik hoor het op het terras. Men wordt hier zot. Alle commentaren in het Waals. Ik leer een woordje Frans bij.
We betalen 10 euro voor één nacht.  Elektriciteitsmuntjes worden door Eddy 'gevonden'

Dinsdag 3 juli
Dinsdag vertrekken we om kwart voor tien in Dinant. Ongeveer elke vier kilometer passeren we een sluis die gemiddeld zo'n 2 tot 3m stijgt. Na vijf sluizen varen we Frankrijk binnen via sluis les 4 cheminées het is dan kwart over één.  We krijgen er ook een afstandsbediening voor de volgende sluizen. Rond twee uur zijn we in Givet.  Halteplaats voor vandaag. We vaarden 23km, deden 5 sluizen en waren 4uur en een kwart onderweg   onthaasten is hier wel op zijn plaats. Eddy gaat een krant zoeken en leert dat de winkels hier een heel lange middagpauze nemen (tot 3 uur!) Maar ook daarna is er geen krant te vinden. Hij blíjft op zijn honger zitten .
We betalen 9.40 euro douches en elektriciteit inbegrepen.  De 40 cent is verblijfsbelasting.

Woensdag 4 juli

Het heeft vannacht een paar druppels geregend. Gelukkig is er vandaag wat hoge bewolking zodat de temperatuur nog meevalt. We vertrekken om 10u en na een paar kilometer passeren we twee bediende sluizen met tussenin een tunnel van 650m. Ik ben blij met mijn verstralers, het zou anders heel donker geweest zijn  . De volgende sluizen zijn zelfbediening, maar  de passage verloopt heel vlot. We varen tegen 7km per uur door een prachtig landschap en op heel breed water.  We passeren pittoreske dorpjes zoals Aubrives, Vireux-Wallerand, Montigny-sur-Meuse en Fépin vooraleer we in Fumay aanleggen. We varen eerst het stadje rond. 4kl om een paar honderd meter dichter bij het doel re komen. Het is dan kwart voor drie. Aan de achterkant van Fumay is er geen aanlegmogelijkheid dus zijn we genoodzaakt nog 8km en twee sluizen verder te varen. We leggen rond half vijf aan in Revin. Hier is er internet en een mooie aanlegplaats, dus we besluiten gelijk een vakantiedag in te lassen (ik kan dan wat achterstallig werk verrichten). Het weer blijft mooi.

We legden vandaag 36km af, passeerden twee tunnels (één tunneltje van een paar honderd meter) en deden 9 sluizen.

Bij gebrek aan fatsoenlijke eetgelegenheden, en het feit dat de winkels al sluiten om half acht 's avonds, eten we (nog maar eens) een frietje aan een frituur.

Donderdag 5 juli.

We lassen dus een dag vakantie in. In de voormiddag probeer ik wat te werken, maar het internet laat precies niet toe dat ik grote of beveiligde bestanden online plaats. Het werk zal dus nog even moeten wachten. De voorbereiding is tenminste al gedaan, maar het online plaatsen zal later moeten gebeuren.

We gaan aan de Intermarché een karretje halen om ernaast 9 bussen mazout te vullen.  Er gaan er telkens twee in het karretje en één op de bagagedrager van de fiets. We versleuren zo in drie beurten een 160 liter waarvan er 120 in de tank gaan. Vlak na de inspanning begint het ferm te onweren en te gieten.  Ik laad intussen de step op. Het centrum is een dagtocht weg... straks eens gaan kijken...als het weer verbetert. Volgens de meteo vanaf morgen elke dag zon...'s avonds gaan de in de stad eten en belanden daarna in een café waar we verbroederen met de plaatselijken.  Lichtjes aangeschoten komen we terug aan boord.

Vrijdag 6 juli

We vertrekken om 10.20u naar Charleville-Mézières. Een 40 km met 7 sluizen. Als we al een uur of vier varen leggen we aan in Joigny-sur-Meuse. Ze hebben er wel een kerk, maar geen café waar we straks de Rode Duivels kunnen bekijken.  Terug losgooien dan maar om tien kilometer verder te varen. Om 5vbuur komen we aan in Charleville-Mézières.  We moeten de kap laten zakken omdat de doorvaarthoogte maar drie meter is. Een heel grote haven met maar enkele boten . We betalen 12 euro voor één nacht. Alles inbegrepen. Omstreeks 6u horen en zien we dat Frankrijk haar kwartfinale gewonnen heeft. De stad staat op zijn kop en er worden halsbrekende toeren uitgehaald met auto's en vlaggen. Zal straks zo ook wel in België zijn zeker?  Na de maaltijd ook gekeken naar de Belgen. Wel spannend. Dinsdag tegen elkaar.... zal weer wat zijn.

's Nachts (4 uur) hoor ik gestommel en stemmen. De boot beweegt. Blijkt dat er een paar jongeren op het voordek aan het dansen zijn. Ik jaag hen toch maar weg omdat mijn compagnon zo niet kan slapen.

Zaterdag 7 juli

We staan vrij laat op en lezen kranten tot een stuk over de middag. Ik ontbijt zelfs (eieren met spekjes). Eén eitje was bedorven en ik heb de eerste pan spek kunnen weg kieperen. Stinken dat dat deed.... Bedoeling is vandaag in Sedan te geraken. Een kleine dertig kilometer en vijf of zes sluizen, afnhankelijk van waar we afmeren in Sedan. Maar alle andere kortere opties zijn ook mogelijk. We passeren nogal wat stadjes of dorpjes, maar de meesten hebben geen aanlegplaatsen: Flize, Nouvion-sur-Meuse, Donchery, Floing om te arriveren in Sedan. Om vijf uur komen we aan. We legden 32 km af.

We betalen 14.05 euro  alles inbegrepen .

Uitzonderlijk goed gegeten voor 16.5 euro een viergangenmenu dat ook nog erg lekker was. Daarenboven nog veel keuze uit verschillende gerechten. Er is kermis op het terrein naast de camping. Goede boemboem om in slaap te vallen.

De zondag plannen we naar Mouzon te varen.  Het is maar 16 km met twee sluizen. Er moet natuurlijk wel plaats zijn...
De eerste sluis staat op dubbel rood.  Een jonge gast met zijn lief, denk ik, moet bedienen  en wil wat indruk maken. De sluis loopt op volle snelheid 3 meter vol en wij zien alle kanten. In de tweede sluis ligt al een Duitser met 16m. Hij schuift naar voor wij kunnen erachter. Sluisdeuren gaan niet dicht.  Wachten op bijstand. Het is half één.  3x bellen  naar de hulpdiensten geeft 3x een antwoordapparaat.  Het is dan ook tussen twaalf en een en dan eet iedereen 😂😂. Om kwart na een wordt er opgenomen.   Hulp zal er zijn binnen tien tot twintig minuten.  We genieten van het goede weer.   En een aperitiefje. Om half drie komt er nog een Hollander aan die met 17m er nog bij wil. Dat lukt natuurlijk niet.  Hij maakt zich bij gebrek aan beter vast tussen de sluisdeuren.  Er wordt nog gebeld naar VNF en weer beloven ze binnen het kwartier hulp te sturen . Die hulp komt er pas om kwart over drie.      Zeker Franse minuten.
Ik maak van de wachttijd gebruik om via de app van de post enkele postkaarten naar het thuisfront te versturen.  Na vijf uur en een kwart komen we aan in Mouzon. We legden 16.5km af!
We betalen 8.40 euro omdat Eddy zegt dat de boot 8m is.  😂😂 de 40 cent is toeristenbelasting...

's Avonds verbroederen met de inheemsen. Uiteraard gaat het ook over het voetbal. Vanuit het niets komt één van de gasten af met een doos met 6 mooie glazen. Genre champagne of witte wijn. Hoe ongelooflijk sympathiek moeten we wel niet overkomen? :-)

maandag 9 juli.

We worden pas om half tien wakker. Als alles goed gaat, varen we vandaag naar Stenay, 26km en 3 sluizen ver. Geen problemen onderweg, goed aangekomen omstreeks half drie. We besluiten twee dagen te blijven. (omdat het weer op dinsdag niet te best is én we dinsdagavond de match Frankrijk-België willen zien)

We zien de Belgen dus verliezen, maar verliezen er niet ons goed humeur bij.

9,40 euro per nacht. Alles inbegrepen.

woensdag 11 juli.

Het is de eerste dag dat ik in lange broek vaar en met een truitje aan. Om 11u vertrekken we uit Stenay en twee uur en drie vlotte sluizen later leggen we aan aan een totaal verlaten steiger in Dun sur Meuse. Er is wel stroom en Wi-Fi, maar de code hiervoor moet in Doulcon worden opgevraagd. Eddy op de fiets ernaar toe. Een kwartiertje later is hij al terug en kan ik beginnen tikken. Het is intussen ook al wat warmer geworden en de trui kan uit. Ook hier betalen we 9 euro.

donderdag 12 juli

Van Dun-sur-Meuse naar Consevoye.

17km, 4 manuele sluizen, een dikke twee uur. We liggen gratis in Consevoye, maar er is dan ook geen stroom. Vlakbij wel een grote silo waarin tractoren graan(?) komen storten en vrachtwagens die weer komen halen. De hele avond veel bedrijvigheid en ' s morgens vroeg beginnen ze weer te rijden.

vrijdag 13 juli

Vrijdag 13 juli

We vertrekken al om halftien in Consenvoye om zo vroeger in Verdun aan te komen en nog een plaatsje te vinden. Dat zal moeilijk zijn , want volgens het kaartenboek zijn de ligplaatsen beperkt en gratis wat ze natuurlijk zeer geliefd maakt.  Vandaag 4 sluizen met een gezamenlijke stijging van 12.05meter. Alle vier zijn ze manueel bediend. We zullen dus Verdun meemaken op 'le 14 juillet' met het bijhorende vuurwerk. Tussen februari en december 1916 zijn hier 700.000 soldaten gesneuveld. De vraag is voor wie of wat. 10 over een komen we aan in Verdun.  Er liggen er al een paar dubbel, maar wij leggen ons aan het einde van de steiger. Er is nog 5 meter over, maar we laten de boot dan maar 5 meter uitsteken. Moeilijk gaat óók.  Ik denk dat we op de eerste rij zitten voor de festiviteiten..
En we hebben stroom...én WiFi.

zaterdag 14 juli

Nationale feestdag in Frankrijk. Er staan een live-optreden, een vuurwerk en een bal op het programma. Eddy wil om  20u de wedstrijd België-Engeland gaan bekijken. Als we om 19u gaan eten, vertellen onze tafelburen dat België derde geworden in het WK. Bleek dat de match om vier uur was. Eddy was nog voorbij een groot scherm gelopen omstreeks die tijd waarop voetbal te zien was. Hij leefde in de overtuiging dat het een herhaling was van de één of andere match. Het optreden op de quai d'Anglais is mooi maar het vuurwerk is fenomenaal. En we zitten echt op de eerste rij, niets in ons gezichtsveld. Ik post een paar filmpjes van het in totaal half uur durend spektakel. Er  zit een koppel op de hoek van de steiger en we nodigen ze uit aan boord. Ze zijn er heel blij mee, zeker als blijkt dat even later de security de steiger volledig ontruimt. Zo waren ze bijna ook weggevlogen. Het is achteraf wel duidelijk waarom dit was. Heel wat 'brokstukken' van het vuurwerk komen erop terecht. Ook op de boot dus, maar niet zozeer op onszelf aangezien de zonnekap open staat. Op zondag ga ik toch maar eens wat keren, want op de rest van de boot is wel heel wat gevallen. Ik kan bij benadering niet zeggen hoeveel volk er kwam kijken, maar het waren er in ieder geval heel veel.

zondag 15 juli

We staan zeer laat op en ik kuis de boot een beetje op. Vandaag de finalematch van het WK. Ik vermoed dat er weer heel veel volk zal verschijnen op de quai d'Anglais. Morgen vatten we de terugreis aan. Zal ook wel meer dan 14 dagen duren, maar we moeten op 31 juli Frankrijk uit zijn. Ons vaarticket loopt maar tot die dag.

Zondagavond 15 juli.

Voorbije nacht ben ik een paar keer uit mijn bed gemoeten.  De feestvreugde van de Fransen ging gepaard met nogal wat alcohol en ze dachten ons te moeten komen wakker maken om mee te vieren. Middernacht en drie uur. Bij de laatste gelegenheid zijn de flikken de gemoederen wat komen bedaren.  Ik had ze niet gebeld maar stond wel op het punt iemand in het sop te kieperen.

Maandag 16 juli

We zijn vanmorgen om 10u vertrokken omdat we tot Dun-sur-Meuse willen. Op de derde sluis  hadden ze al vernomen van wat er in Verdun gebeurd was. In Verdun en Consenvoye is er geen douchegelegenheid en we zijn er wel aan toe 🤣. We gaan dus door tot de eerste halte met douches. Door de feestdagen hebben we ook niet meer kunnen winkelen en de voorraad slinkt.   Vooral broodbeleg, martini en tonic zijn broodnodig. Het eerste vooral voor Eddy. Weet niet of we in Dun-sur-Meuse kunnen bunkeren.
Volgens de kaart legden we vandaag 41km af. Volgens de gps maar 34.6. We deden er in ieder geval 6u en een kwart over . 10 sluizen inbegrepen.  Heb even geteld. Van Verdun tot Namen zullen we 113.5m zakken.

Dinsdag 17juli

We vertrekken in de late voormiddag naar Stenay, maar eerst slaan we nog mazout in. Gemakkelijk, er is een tankstation naast de Maas. We kunnen 116 liter inslaan, deels in de tank, deels in de jerrycans. Om half twee zijn we al in Stenay. Het weer blijft zeer goed. Deze keer liggen we dichter bij de capitainerie.

Woensdag 18 juli

Van Stenay naar Mouzon. Zelfde route als heen, alleen in omgekeerde volgorde

Donderdag 19 juli

van Mouzon naar Sedan. We zouden er initieel twee nachten verblijven, maar aangezien de weersvoorspellingen voor zaterdag  niet echt goed zijn,besluiten we toch maar vrijdag al naar Charleville-Mézières te vertrekken.

Vrijdag 20 juli

We vertrekken om twintig voor tien en 6u later leggen we aan. Het beloofde weer voor zaterdag komt blijkbaar vrijdag al aan. Tegen de middag begint het te regenen. De temperaturen blijven wel aangenaam met een 24°. Hier zullen we wel twee nachten blijven. Internet is er voorradig en ik heb nog wel wat werk op stapel staan...

Zaterdag 21 juli, rustdag in Charleville-Mézières.

Zondag 22 juli

Van Charleville-Mézieres naar Revin

maandag 23 juli van Revin naar Fumay. Het is maar een tiental kilometer maar in de opvaart zijn we hier voorbij gevaren omdat er, dacht ik, aan de andere kant van de bocht nog een aanlegsteiger zou zijn. Dat was niet het geval. Nu stoppen we er dus wel en herinneren ons dat we hier ook aanmeerden toen we terug kwamen van Parijs. We gaan in de frituur vlak bij de jachthaven eten (deden we een paar jaar geleden ook).

dinsdag 24 juli

van Fumay naar Givet. de tweede sluis gaat niet dicht en we bellen om bijstand; Tien minuten later al verder geholpen. ook voor de voorlaatste sluis (voor de tunnel van Givet), bellen we even. Blijkt dat er toch bediening is maar en een boot van de andere kant komt die zijn tijd nodig heeft om te tunnel te nemen. We arriveren omstreeks drie uur.

Morgen zullen we  van Givet naar Anseremme of Dinant varen. Terug naar België dus. (als de plannen niet wijzigen...)

woensdag 25 juli

van Givet naar Dinant.

donderdag 26 juli

van Dinant naar Namen.. Gaat allemaal vrij vlot behalve de laatste sluis. Daar moeten we een uur wachten omdat er te weinig water zou zijn. Op de tijd dat we er wachten lopen er al zeker twee sluizen langs de barrage leeg; Er vallen ook een paar druppels. In Brussel heeft het blijkbaar gegoten;

vrijdag 27 juli

van Namen naar Huy. We moeten maar twee sluizen nemen, maar er gaat beroepsvaart mee en het kost wel wat tijd. Tegen twintig voor vier arriveren we in de  jachthaven van Huy. morgen waarschijnlijk naar Luik.

zaterdag 28 juli

35km en twee sluizen, we varen van Huy naar Luik. hier blijven we twee nachten liggen.

maandag 30 juli.

we varen van Luik naar Kanne. Onderweg (vlak na Luik) tanken we nog 96 liter. Alles terug vol. Hiermee moeten we thuis geraken. We doen vandaag geen enkele sluis. We varen een uur of drie.

dinsdag 31 juli

Van Kanne naar Hasselt, vertrek twintig voor tien. Kwart voor twaalf aan de sluizen van Genk. 10 m. zakken aan vlottende bolders.

Half één sluizen Diepenbeek, zelfde niveau zakken en ook de sluizen van Hasselt laten ons 10 meter zakken.

woensdag 1 augustus

Van Hasselt naar Mol, geen sluizen.. een 40-tal kilometer die we wel op een uur of vier zullen overbruggen.

Ik heb gisteren eens wat cijfers opgeteld omtrent de heenreis. Er werd van Emblem naar Verdun een 450km afgelegd, er werden 58 sluizen genomen waarbij in totaal 187,88m verval werd overwonnen.. Er werd 64 uur en een kwart gevaren. Geschat dieselverbruik: 4l  per uur = 250 liter. Zal later ook eens de telling maken voor de terugreis, maar die lijkt me ongeveer dezelfde te zullen worden, behalve hat allerlaatste stukje omdat we daar de omweg maken via Mol een de extra 5 sluizen (van sluis 4 tot en met 10, maar de twee op het  Albertkanaal in mindering.)

Donderdag 2 augustus

We varen van Hasselt naar Mol. Geen sluizen. We doen er een uur of vier over en gaan gewoontegetrouw aan de Kleppende Klipper liggen. De mosselen zijn er zeer goed.

vrijdag 3 augustus

Om tien uur vertrekken naar Geel. Er moeten 3 schuttingen gebeuren vooraleer de sassenier mee kan naar de volgende sluis. We  doen dan ook 3u en half over een 15 tal kilometer en 5 sluizen. Nog steeds prachtig weer. Dit wordt onze laatste stop, morgen naar de thuishaven. 30 km en 3 sluizen.

1. Denise:
    5 juli 2018
    Leuk verhaal pas vandaag ontdekt dat je weer een blog maakt
  2. Nancy:
    9 juli 2018
    Hé Guy
    Ik heb een geweldige tip voor je reisverslag! Zet er eens ergens een kaartje bij. Nu moet ik elke keer zelf gaan opzoeken waar jullie ongeveer uithangen.
    Pas maar op morgen als je in het hol van de leeuw de match volgt en Frankrijk verliest.
  3. Mia:
    12 juli 2018
    Nog altijd geïnteresseerde fans merk ik😉
  4. Mia:
    15 juli 2018
    T zal seffeswel zot worden. De fransen hebben gewonnen
  5. Nancy:
    24 juli 2018
    amai, jullie gaan veel te snel terug zijn aan zo'n tempo.