Kaapverdië Santa Maria, Sal

16 januari 2022 - Sal Rei, Kaapverdië

Zondag 16 januari

Het is altijd raar 'januari ' te moeten tikken als het 24° is. Vanmorgen op tijd opgestaan,  omdat ik om 10u in de haven moet zijn.  Sygic geeft me een verkeerde route zodat het twee dagtochten vergt in de plaats van één.  Toch ben ik nog ruim op tijd... ik zie de ferry nog binnenkomen,  maar hij zal pas uitvaren om 12u...tijd genoeg dus. Ben blij dat ik eindelijk weer 'op weg ' ben. Zo'n strandvakantie is goed voor eventjes,  maar 3 volle dagen is meer dan voldoende. De wegen in Sal Rei zijn bijna allemaal in een soort kassei,  maar niet echt vlak gelegd.  Eerder iets voor dikke zolen en laat ik die nu net niet bij hebben 😭.

Het is hier een af en aanrijden van flink gestapelde vrachtwagens...

Om half elf mogen we, na controle ticket, paspoort en covid safe ticket naar de boot. Zelfs in de haven rolt de vrij grote boot. Benieuwd wat dat op de open oceaan gaat geven. Plastic zakjes zijn in ieder geval wel beschikbaar 🤣🤣.

Een half uur voor het voorziene vertrek worden de trossen al los gegooid. De bewegingen van het schip vallen nogal mee. Een tocht op het Albertkanaal met constant passerende schepen...

Sygic laat me de tocht volgen en op de app zie ik dat we tegen 25km per uur varen.

Om half drie komen we aan op Sal en een half uur later kunnen we van boord. Ik neem met 11 anderen en een heleboel bagage een Toyotabusje dat ons  24km verder zou moeten brengen naar Santa Maria tegen 400 escudos per persoon. Uiteraard wordt niet de kortste weg genomen, want onderweg stappen er al wat mensen uit, en krijgen we wat meer ruimte.  Chauffeur probeert onderweg de plaatsen terug op te vullen door te roepen naar wandelaars,  maar is niet erg succesvol.

Van covid maatregelen is in dit soort van vervoer geen sprake.

Om 16u komen we aan in Santa Maria,  maar het hotel dat ik op voorhand met Google had gezocht,  heeft alleen appartementen.  Ik heb veel dorst en drink in een café vlakbij een pint. Intussen laat ik Google translate vragen naar een budgethotel in de buurt. Hotel Da Lus wordt aanbevolen en dat ligt op 400m. Zal dadelijk eens gaan kijken. De pintjes in het dorpscafé kosten in ieder geval 120 escudos ipv 200 wat ik tot nu toe betaalde.

Hotel Da Lus vol, hotel ernaast ook. Internet afgezocht en iets gevonden, zij het vrij prijzig voor Afrika.  Neem 1 nacht en zal daarna op zoek gaan naar goedkopere logies. Heb nu de beschikking over een heel appartement en dat is ook niet echt de bedoeling... prijs is wel van 69 naar 57 euro gezakt omdat ik een goedkopere hotelprijs (van een ander hotel  in de buurt) had gevonden ...😀😀

Bedenk net dat ik nog iets moet eten.  Het is intussen bijna 6u...

Eet nogmaals tonijnsteak met frieten (zoals op de meeste plaatsen in Afrika maar eenmaal gebakken) en leg uit dat tweemaal beter is.

Ik beloof morgen terug te komen, als de frietjes dubbel gebakken zullen worden.  Ben benieuwd...

Maandag 17 januari

Ik schuim het internet af naar goedkopere logies,  maar kom van een kale reis thuis.  Er zijn wel slimme Kaapverdiërs die een kamer voor 25 euro aanbieden, maar in de kleine lettertjes staat dan dat er 30 euro taksen en kosten bijkomen. De eindprijs blijft meestal ongeveer gelijk.  Ik boek dus twee nachten luxe bij. Ga vandaag wat wandelen in de stad...

Op een halve dag heb je het hier ook wel gezien.  Zal straks foto's toevoegen.  De pier is wel de moeite. Vissen worden er uit de boot geladen en ter plekke gefileerd, toch deze die  niet direct verkocht zijn...Net zoals op Boa Vista zeer helder water.

Er lopen hier veel honden rond die blijkbaar van niemand zijn,  maar sommige mensen voorzien  hen van eten en drinken...

Dinsdag 18 januari

Gisteren relatief laat gaan slapen én te veel cola gedronken.  Slecht in slaap geraakt en dus maar laat opgestaan...

Een dag om te niksen. Ik merk 's avonds de eerste muggen, maar heb er niet veel last van. Ze zijn wat groter dan bij ons en ze zoemen harder. Ze steken ook, maar ik heb er (nog) geen last van.

Woensdag 19 januari

Ik vraag aan de receptie waar ik een ticket terug naar Boa Vista kan kopen. Oorspronkelijk was het de bedoeling in Sal op te stappen op het vliegtuig aangezien Tui hier een tussenlanding inlast , maar dit is blijkbaar nogal ingewikkeld.
Een bootticket kan ik aanschaffen in de veerhaven, 20km verder,  maar kan gelukkig ook online.  Google vertaalt  het Portugees netjes  naar het Engels zodat ik na wat sukkelen toch een ticket heb voor zaterdag 22 januari, dit was de eerst mogelijke overzet. Kost weer 1401 escudos.

Aangezien ik toch een ijskast heb in het appartement,  sla ik een voorraadje drank in. De meeste winkels, genre buurtwinkels,  zijn blijkbaar in handen van Chinezen, of tenminste mensen met zulke kenmerken...

Gisteren werd een enquêteformulier onder de deur geschoven, zodat ik nu ook weet dat er een beachclub/restaurant verbonden is aan het hotel. Ik ga er een pintje drinken en een hapje eten...

Het wordt spaghetti met gemengde zeevruchten... lekker, maar zoals steeds te veel. Ik sluit af met koffie en grogue, de nationale drank van Kaapverdië.

Verder is en blijft het een strandvakantie.

Donderdag 20 en vrijdag 21 januari

De vakantie op Sal loopt ten einde.  Morgen terug naar Boa Vista. Het weer op vrijdag is wat minder.  Bewolkt tot zwaar bewolkt. Ik bestel alvast een taxi voor zaterdag 7u. Receptioniste komt nog papiertje brengen met naam en telefoonnummer van chauffeur, want er durven kapers op de kust zijn die een toerist met een koffertje zien en dan beweren dat je hem besteld hebt..

Zal om 6u opstaan zodat ik voldoende tijd heb om de krant en bijlagen nog te downloaden zodat ik wat te lezen heb onderweg..

Zaterdag 22 januari

Om 6u dus opgestaan en om 10 voor 7 is de taxibus er. 20 minuten later al aan de haven waar ik tot half negen moet wachten vooraleer te kunnen inschepen.  3 controles  van het ticket, twee van het paspoort  en 2x het  covid safe ticket.  Het is dezelfde boot als op de heenreis, maar deze keer vertrekt hij met drie kwartier vertraging. Zal maar met een kleine vertraging in Boa Vista arriveren.  Ik neem voor drie euro een taxi naar het hotel van vorige week.

Zondag 23 januari

Dag aan het strand.  Het is bewolkte,  maar ik zit toch altijd in de schaduw. Stuk 7de dag uitgesteld bekeken en wat Netflix.

Maandag 24 januari.

Geen water in de badkamer. Even gemeld, zou na vijf minuten in orde zijn,  maar die duren blijkbaar een paar uur... heel veel wind vandaag,  het neigt wat naar storm. Ook de lucht ziet er zo uit ( zal er een fotootje van posten), zelfs de vliegen lijken agressiever. Blijkt achteraf eerder een storm in een glas water...

Dinsdag 25 januari

Laatste dag vakantie.  Moeilijk te geloven dat ik morgenavond terug temperaturen tegen het vriespunt tegemoet ga. Ik probeerde vandaag in te checken bij Tui, maar dat is niet gelukt.  Zal het morgen op de luchthaven doen. Vertrek 10 over 11plaatselijke tijd,  10 over een in België.. rond 21.30u in Brussel Nationaal.

Woensdag 26 januari

Ben goed op tijd op de luchthaven en krijg mijn boardingpass bij Tui. Na grondige bodysearch (had nog ergens twee euro zitten in één van mijn zakken en het 'machien' piepte) kom ik in de wachtruimte in afwachting van boarding. In buitenlucht met rookverbod...

De dranken worden hier aangerekend in euro. Daar waar elders de prijzen geafficheerd worden in escudos en men gemakkelijkheidshalve 1 euro gelijk stelt met 100 escudo (terwijl men er eigenlijk 110 voor zou moeten krijgen) en zo 10% winst maakt op de wisselkoers alleen, rekent men hier dus in euro en als men betaalt in escudos,  geldt de 100 voor 1 euro niet meer, maar is 110 escudos plots nodig om 1 euro te vervangen...

Tellen kunnen ze hier dus wel...

Ik heb via SMS twee coronatestcodes gekregen, eentje voor 26 januari en eentje voor 2 februari.  Ben er nog niet uit of die testen verplicht zijn of niet...

Op het voorziene uur vertrekken we om 10 minuten later, zoals voorzien, al te landen in Sal. Iedereen moet het vliegtuig verlaten, mét handbagage, om een uurtje later terug in te stappen richting Brussel.  Verwachte vliegtijd, 5u en drie kwart...

De reistijd klopt ongeveer en ik ben nog  op tijd om de trein naar Lier te nemen, overstappen in Mechelen en daar heeft de trein een vertraging van bijna 20 minuten. Wel koud op het perron.

Mia haalt me af aan het station en rond 11u zijn we thuis.

Benieuwd wanneer we Laos binnen mogen.... :-)