Terug Senegal

15 april 2019 - Dakar, Senegal

Zondag 14 april vervolg
Een half uur later dan voorzien,  vertrekken we.
Na een uurtje check ik de cabine nog eens en er is nog een andere gast in de cabine opgedoken. Een Fransman,  geboren in Senegal,  maar bij de onafhankelijkheid terug naar Frankrijk getrokken.  Heeft nu een b&B in Ziguinchor.  Woont half jaar hier en half jaar in Frankrijk.  Op het dek zitten en liggen mensen te slapen op de ijzeren vloer, terwijl er binnen vrij comfortabele zetels zijn in een airconditioned ruimte.. )
We varen tegen 21km per uur....
Onderweg komen we nog wat dolfijnen tegen en om half vijf maken we een tussenstop om wat volk en goederen op te halen.
Een kwartier later zijn we alweer weg. <br />Een klein uurtje later draaien we de oceaan op en wordt het een beetje woeliger.
Rond half zeven ga ik terug naar de cabine waar nog twee gasten bij komen.  We zitten vol.
Maandag 15 april
Ontbijt is inbegrepen in de prijs van de luxekamer, dus ik eet een stukje brood met choco. Ik vraag de Franse Senegalees of hij in Dakar een degelijk en niet te duur hotel kent. Ik mag met hem meerijden nadat hij zijn bagage heeft, en dat kan wel even duren.  Ik heb alle tijd.
Om 7uur zitten we in de aankomsthal te wachten.  Om half negen mag iedereen zijn bagage gaan nemen en even later zitten we in de auto naar een hotel.
Half tien zijn we daar ingecheckt én ik kan er mijn was laten doen...

Aangezien ik last heb van mijn voet en de werking van de pilletjes wat op zich laat wachten,  hou ik het rustig met in de namiddag een korte wandeling in de buurt.

Het hotel is tegenover een moskee,  maar deze is gelukkig nog in opbouw, dus daar ga ik morgen geen last van hebben . Het is wel weer een heel grote.  voor vanavond kip met friet besteld.  Is alweer een tijdje geleden dat ik een fatsoenlijke maaltijd had.Op tijd mijn bed in en nog wat Netflix kijken ( had een paar reeksen gedownload).

Dinsdag 16 april
Het was de eerste nacht dat ik muggen heb gezien.  Gelukkig was er ook een muskietennet  en airco en een fan,  de laatste twee heb ik niet nodig gehad omdat de nachten  in Dakar en omgeving toch vrij fris zijn (19°). Om 10u neem ik voor 3000fr. een taxi naar de standplaats van de taxi á sept.  Heb geen idee of ik teveel betaald heb omdat ik gewoon niet weet waar die vertrekken.  Ik weet wel dat de eerste taxi díe ik tegenhield 3500 vroeg en aangezien ik nooit de vraagprijs betaal..
Een kwartiertje met wat file later zijn we aan de standplaats.  Velen zijn geroepen, doch maar eentje uitverkoren om mij mee te nemen naar Mbour. De taxichauffeur kan niet teruggeven op 10000 dus laat hij de chauffeur van de taxi à 7 hem betalen, waarna ik bij aankomst nog totaal 5000francs moet.  de taxi zit echter nog niet vol en ik moet wat wachten.  Het is intussen al wat warmer geworden...
Om iets na half elf zijn we met 6 passagiers en kunnen we vertrekken.  Het is  een vrij recente Peugeot met nog maar 205000km op de teller.
Weg naar Mbour weer langs autosnelweg waar de winst in tijd verloren gaat met het aanschuiven aan de péage. Er zijn 8 doorgangen,  maar 2 zijn er voor zij die cash betalen. 90% dus. De chauffeur schuift eerst daar aan maar probeert even later toch zijn elektronische pas en tot zijn eigen verbazing werkt het. Rare jongens die Senegalezen..De personen links en rechts naast mij zijn allebei de Mohammedaanse versie van de rozenkrans aan het bidden.  Ik denk dus dat ik wel veilig zit. Chauffeur doet meer dan 130 per uur. Misschien dat er daarom zo gebeden wordt? (Max toegelaten snelheid is 110). Rond de middag zijn we in Mbour,  zij het een ander stadsdeel dan voorheen,  maar deze stad is dan ook vrij groot. ik neem nog een andere taxi naar het centrum en wordt uiteraard aangesproken door een lokale gids,  die me tegen een willekeurig bedrag wil rondtronen, ik hou alvast 10 euro klaar. Naar eigen zeggen is zijn vrouw vanmorgen bevallen van een tweeling.  Misschien wil hij zo het bedrag verdubbelen?
Hij wijst me de weg maar een hotel en naar een  plaatselijk restaurant.  Dat laatste lijkt me niet geschikt om een controle van de voedselinspectie te doorstaan, geen van allen trouwens,  maar dit..... Volgend restaurant is een beetje beter. Ik eet er langoustes.  Gelukkig ligt de alomtegenwoordige ajuinsaus ernaast en niet erop. <br /> ik doe een verkenning in de buurt,  maar hou het kort. Het warmste moment van de dag. Ik ga een siësta houden en straks nog eens terugkomen.  Het valt me op dat veel vrouwen hier een pruik dragen met sluik haar. Ik vermoed dat ze niet graag krullen zien.

Woensdag 17 april
Gisteren nog een paar biertjes gedronken in een plaatselijke bar, maar veel was er niet te beleven. Toen ik terug voor mijn hotel stond, (leve de gps) geraakte ik weer niet binnen.  De stalen deur naar de tuin was op slot en mijn sleutel paste blijkbaar niet. (Wat is dat toch met gesloten deuren en mij?) Gebeld, geklopt, me tenslotte een beetje boos gemaakt (lees lawaai) en plots stond de uitbater er. Híj was vergeten uit te leggen hoe je van buiten de grendel van binnen kon manipuleren.  Nog wat Netflix gekeken en gaan slapen. Weer een mug. Ik denk dat ik ze doodgeslagen heb, want voor de rest geen last meer van gehad.
Vanmorgen laat openstaan.  Van reizen op deze manier word je blijkbaar toch moe. Ik ga het wat rustiger aan doen de laatste dagen, denk ik. Ga vandaag proberen mijn overgebleven Dalasi om te zetten in francs en me te laten scheren. Lijk wat op een bohemer, daarom ook geen selfies... :-)
Ik eet echter eerst nog kip curry met rijst. Niettegenstaande ik zonder groenten vroeg, liggen er toch wel wat op het bord. <br /> ik heb vandaag wat zon op de post gedaan. Zou morgen en de volgende dagen moeten arriveren:-)...
De kapper is snel gevonden,  het stikt hier van kappers.  Híj doet mijn baard en snor voor een bedrag dat ik zelf mag kiezen.  Ik wil niet kiezen en na wat aandringen wordt het 1000francs of 1,5 euro.  Met de tondeuse gaat het vrij vlot.  Híj vraagt of hij het ook moet afwerken met een scheermes,  maar dat hoeft niet. Uiteraard kan hij niet wisselen op 15 euro. Híj moet mijn biljet 10000 francs in een winkeltje gaan wisselen.
Voor het wisselen van de Dalasi wordt ik naar een winkeltje geleid. Ze willen 13000 geven terwijl de officiële koers 17500 is. 100m verder is een bank. Ik probeer het daar eens...
Ook in de bank willen ze geen Dalasi wisselen. Zal het morgen een verder in Mbour proberen.
Ik loop verder naar een chique all-in hotel voor een gin tonic.  Men wil me er een geven van het all-in rek. Ik vertel dat ik niet in het hotel verblijf en dus een Gordon s gin wil. De prijs kent de juffrouw niet. Ik vertel dat ik normaal 3 euro betaal en daar wil ze het wel voor doen. Ik wil echter niet dat het hotel failliet gaat en ze gaat op zoek naar de echte prijs. Deze blijkt dan 6 euro te zijn. De dienster lijkt verlegen te zijn.  zelfs hier is het wisselgeld een probleem.
Op de terugweg van dit hotel een gids genomen naar wat hij zelf zei het mooiste strand van de buurt. Was inderdaad wel helemaal anders dan wat ik hier zie, maar of het daarom ook mooier was ... des gouts et de couleurs....  Enfin, toch weer een stuk land gezien en hij wist heel wat te vertellen over Senegal.

Donderdag 18 april
Ik verlaat om 10u mijn kamer en ga bij het nuttigen van 2 espresso's de krant lezen. Ik probeer mijn chauffeur van gisteren te sms'en om mij 10km verder te brengen, maar hij antwoordt niet. Misschien is hij nog niet wakker,  hoewel het bijna middag is. Dus zal ik een andere moeten vinden.
Tussen 10 en 12 ben ik de enige gast,  5 man personeel.  Hoe kunnen die winst maken? De rekening bedraagt 3000 francs.  Ze kunnen,  uiteraard,  niet wisselen.  Ik betaal dan maar met 5 euro.... wisselgeld mogen ze houden.  <br /> ik zoek dus een taxi voor 5 euro. Vrij makkelijk, de 'makelaar' vraagt ook 2 euro, maar krijgt die niet. De taxi ziet er ook nog niet zo oud uit, maar heeft toch 492900km op de teller én alle meters werken nog! Bijna aan het hotel,  rijdt hij vast in het zand. Uitstappen en zand voor de vier wielen met de handen verwijderen.  Ik probeer uit te leggen dat als hij in tweede vertrekt, hij meer grip heeft, maar hij wil geen goede raad aannemen.  Vier keer moet hij gaan scheppen en dan stopt er een auto met vier potige kerels die helpen duwen. Zo geraakt hij eruit en ik aan mijn hotel rond half twee. Ik ontmoet er Paap. Voor het nog verschuldigde bedrag van 10000francs zal hij me de kamer voor één nacht betalen.  Schuld vereffend... :-).  in de namiddag doe ik een paar dagtochten en bezoek de plaatselijke markt met zijn typische,  maar niet altijd aangename geuren. Ik bestel in het hotel eten tegen 19u. Men leert al doende...:-). Het zal wel eten zijn met veel vliegen...Ze hebben er hier een paar te veel. Zou men niet direct verwachten zo vlak bij de zee.

Vrijdag 19 april.
Gisteravond in een lokale bar een stuk voetbal gezien.  Napels tegen een Engelse ploeg. Ik vond dat de Italianen beter speelden, maar toch niet wonnen.  Goedkoopste pintjes (meer dan halve liter) van de reis tot nu toe, 900 francs.

Goed geslapen vannacht,  alleen de hond van het hotel heeft om 4u alarm geslagen om een bepaalde reden.
Vanmorgen vraag en krijg ik een espresso, zelfs een Nespresso! Het is wel de laatste in huis, m.a.w. een tweede zit er niet in. Ik ben de enige gast in het hotel. 4 personeelsleden en de kokkin. Deze laatste werkt op verzoek,  tenminste toch voor mij...zolang het maar kip is met ajuinsaus,  of in mijn geval tomatensaus. Langoustes: hebben we niet, biefstuk: hebben we niet, kip curry: wat is curry? Ik denk dat ik vandaag buitenshuis eet. ....
 Ik ga eerst wat wandelen,  mijn favoriete bezigheid,  en zie een pijl Auchan.  Misschien wat Nespressocapsules kopen voor de dame van het hotel. Zo heb ik morgen en overmorgen nog een koffietje.  De lustige stapper in mij komt uitzonderlijk boven.  Na mijn uitstapje blijk ik 10500 stappen gedaan te hebben. De lustige stapper is nergens meer te bespeuren.... Dorst daarentegen... <br />Heb ook wat snoepjes gekocht om uit te delen.  Weer wat kinderen blij.  Als je er twee geeft, staan er binnen 10 seconden 15. Zo gaat het wel erg snel...

De cafébazin waar ik mijn dorst ga lessen, wil mijn powerbank kopen, want degene die verkocht worden in Senegal zijn blijkbaar niet goed (pas original). Ik kan de mijne echter moeilijk missen. ik ga terug naar het hotel en maak de kokkin blij met een pakje koekjes dat ik kocht bij Auchan.
Het wordt 5u en ik ga toch eens kijken in het restaurant in de buurt.

Vrijdag 19 april vervolg.
Er zijn veel restaurantjes in de buurt, maar duidelijk maken wat je wil eten is niet zo makkelijk.  Vis in overvloed,  maar is dat niet te gezond? Ik denk dat de gehele uitrusting van het restaurant bestaat uit 5 borden...wat koffie- en theetassen, én een microgolfoven.  Wat er nog in de keuken staat,  weet ik niet.  tv flatscreen hebben ze ook ...
Na twee minuten komt er al een plat uit de microgolfoven. Gebakken rijst met mie tussen ,  rundvlees, denk ik (smaakt naar soepvlees) en, gelukkig apart op het bord: ajuinsaus.  Nu weet ik gelijk waarom er op de gevel 'fastfood' stond. Ik krijg er een (sprite) fles water bij, maar ik vermoed dat dit uit de kraan komt, dus laat ik die staan. Een pintje hebben ze niet. Het eten is vrij sterk gekruid en ik hoop dat dit niet is om het een of het ander te verdoezelen . Honger is de beste saus, en al bij al eet ik toch meer dan een half bord leeg. Had eigenlijk wel een hongertje. Ik wil de rekening betalen met een biljet van omgerekend 15 euro en mevrouw vraagt of ok geen kleingeld heb. Ik heb maar voor 2.3 euro kleingeld; de rekening is 1euro 20. Ik rond graag af naar 1,5!

Na de maaltijd ga ik in de bar van gisteren, weer 450m, nog een pintje drinken, kwestie van het gekruide eten wat te blussen  ..zit intussen aan 13000 stappen vandaag.  Zal het de rest van het jaar kalm aan moeten doen.
Ik lees hier op het weerbericht dat het maandag in Brussel 23 graden wordt. Prima weertje om terug te komen.
Rond negen uur breekt er een brand uit twee huizen verder. Ik ga alvast mijn koffertje van de kamer halen. Paap belt de brandweer.  Blijkbaar wordt het toch ter plaatse geblust en kan mijn koffertje terug naar de kamer. Het ruikt nog wel naar brand...

Zaterdag 20 april
Laat opgestaan en uitgebreid krant gelezen.  Foto's becommentarieerd en video's geüpload naar blog. Hoewel, geprobeerd,  het schijnt niet te lukken.  Afspraak vanavond om 19u gaan eten daarna laatste avond gaan vieren in Saly. Volgens de traditie zal het laat worden. Het nachtleven start hier pas rond een uur of elf...
Kan morgen toch lang uitslapen...
Heb deze namiddag al wat op voorhand geslapen. De taxi 's zijn de helft duurder geworden omdat het paaszaterdag is. Paap neemt me mee naar een restaurant waar, hoe is het mogelijk,  praktisch alleen blanken zitten.  Is nochtans naar westerse normen niet  duur. 4.5 euro voor biefstuk frites. Maar die is er niet. Dan maar een gebakken zeetong tegen ongeveer dezelfde prijs.(70 cent minder) Er zit een 30 man en de bazin staat er blijkbaar alleen voor. 4 man personeel is niet komen opdagen wegens paasdagen.  Benieuwd hoe ze dat gaat klaar spelen... <br /> <br /> Gelukkig zijn we niet gehaast.
De mensen aan het open raam hebben de slechtste plaats,  er staan voortdurend verkopers hun waren aan te bieden.  <br />
Om negen uur komt ons eten en komt er precies hulp opdagen voor de bazin. <br />Het orkestje dat opgedaagd is, verkracht Bob Marley, de Lion King en Aline, naast nog wat nobele onbekenden. De percussie is nochtans in orde.
Daarna begint de tocht langs plaatselijke kroegen en de meer chiquere etablissementen.  Blijkbaar wordt hier door velen een soort van carrousel gedaan, ttz we komen dezelfde mensen in verschillende zaken tegen. Een plaatselijke gelegenheid met orkest: orkest begint eraan om half drie, met heel veel lawaai.  Om half zes ken ik de plaatselijke uitgaansgelegenheden en zie ik mijn bed terug.
Om 11uur al terug wakker. Ik verblijd  Paap met  mijn backup gsm en de medicatie die ik bij heb, antibiotica,  paracetamol en immodium.  Medicatie schijnt enorm duur te zijn in Senegal.  <br /> Leontine van het hotel maak ik blij met een paar balpennen.
De taxi voor vanavond wordt alvast besteld tegen 22u. ik heb de kamer bijgeboekt tot dan, zodat ik deze namiddag nog wat kan rusten.

Einde reis
Het internet ligt er blijkbaar uit. Weet niet zeker of mijn upload van daarstraks gelukt is.  Kan het pas controleren als er terug Wi-Fi is.
Ik ga na de siësta op zoek naar het restaurant van een paar dagen geleden,  maar het is op deze paasdag gesloten.
In mijn hotel is de kok blijkbaar opgevorderd voor een privéfeestje ter gelegenheid van Pasen.  Ik zie ze sleuren met eten vanuit het hotel naar een taxi. Ook de bazin neemt al afscheid,  want ze gaat voor tien uur niet terug zijn.
Ik begeef me dan maar naar het ernaast gelegen hotel restaurant waar ik wel eten kan krijgen.  Rundsvlees met gebakken rijst gaat niet, maar wel met frieten. Graag zonder ajuinsaus..
Ik eet mijn 'laatste avondmaal ' met zicht op de zonsondergang aan zee. Een mooie afsluiter... <br /> tenminste het zicht. De frieten: éénmaal gebakken,  ajuinsaus,  gelukkig apart,  vlees: driemaal gekruid... memorabel dus... mijn maag is al het een en ander gewoon.  Zal dus wel loslopen,  inch Allah,  zoals men hier placht te zeggen..., naast Salaam Aleikum,  een veel gehoorde uitspraak in deze contreien...

Ik pas me vlotjes aan...Met een goede kokschool zou men hier misschien nog wel kunnen scoren.  Tenminste bij de buitenlanders.
Rond 22u vertrek ik naar de luchthaven waar het inchecken vlotjes verloopt. Aansteker wordt wel geconfisqueerd.    Internet in de luchthaven werkt ook niet.   Zal iets voor Algiers of Lille worden,  vrees ik .

Omstreeks 9u horen we in Algiers dat de vlucht    naar Lille 2 uur vertraging heeft.  Ik vrees dat ik mijn gereserveerde Eurostar naar Brussel niet zal halen.
Mijn vrees wordt bewaarheid.  Ik zal een dik kwartier te laat zijn. Joni meldt dat er om 8 over 6 nog een Eurostar naar Brussel is, en terwijl ik met de bus van de luchthaven naar het station rijdt, boek ik hierop alvast nog een ticket.  Hopelijk komt de bus niet in een file terecht.  Ben dus op tijd. Ook nog voor de gemiste tgv,  want die heeft anderhalf uur vertraging.  Neem toch maar deze met 10 min. vertraging...Vlotjes naar Brussel en dan via Berchem naar Lier  ETA 20.04.

Het zit er weeral op voor een jaar...

1. John Boeckx:
    16 april 2019
    Het een hotel is het andere niet maar de laatsten lijken we toch echt in orde. Knappe boottocht. Rustige rivier . Nog leuke belevenissen!!!
  2. Cécile:
    17 april 2019
    😋😋😋 langouste!!!
    Die saus met uien vind ik lekker.
    Geniet nog!
  3. John Boeckx:
    20 april 2019
    Een goede inbreker zit er niet direct in maar je raakt toch steeds aan een bed.
    Spijtig dat we geen ruige selfies te zien krijgen. (Wally in Senegal) hij zou er ook
    goed om kunnen lachen. Nog veel plezier voor de laatste dagen en prettige Pasen.
  4. Guy Lehaen:
    20 april 2019
    Ook voor jullie prettige paasdagen...
  5. Cécile:
    20 april 2019
    Hopelijk top weer maandag zoals vandaag!
    Safe flight!
  6. John Boeckx:
    20 april 2019
    Geniet van die laatste avond en verder happy landing.
  7. Denise:
    21 april 2019
    Vrolijk Pasen en geniet nog van je laatste dag
  8. Nancy:
    21 april 2019
    Heel blij dat je weer eens een reis goed hebt doorstaan! (Niet alleen uit eigenbelang. Echt!)
    Nu maar hopen dat er binnenkort geen rare "bijwerkingen" de kop opsteken (bulten hier of daar, verkleuringen van ledematen, ...). Tot overmorgen! Bright and early as usual.